söndag 27 februari 2011

En vecka med massa skidåkning, stugmys, varm choklad och lite snowboard och pulkaåkning...

Ja, som sagt, igår kom vi då hem igen, efter en vecka i fjällen... Lofsdalen närmare bestämt... Ett underbart ställe, supermysigt och bra backar!!! I like!!!

Och ja, som ni kan se i rubriken ovan, så har vi hunnit med en hel del under veckan... :P Eller 6 dagar blir det ju, vi kom lördag eftermiddag/kväll och åkte hem lördag morgon en vecka senare...

När vi hade installerat oss i stugan, som sagt samma stuga som för 2 år sen, så åt vi först lite mat, och sen blev det Melodifestivalen... :P Såklart!!! ;) Sen tog vi det mest lugnt innan vi kröp i säng ganska tidigt...

Nästa dag blev det tidigt upp, för att vara i backen så tidigt som möjligt... Hyrandet av skidor och annat, det vi behövde, hade vi fixat redan kvällen innan, så det var bara att bege sig till backen... ;) Dock var ju inte liftkort fixat än, så pappa fick köra oss bort till backen första dagen, innan vi hade fått liftkort...

Sen spg väl varje dag ganska snarlik ut... Vi "ungdomar" stack iväg till backen efter frukosten, åkte ett par timmar, kom hem till stugan på lunch, återvände sen till backen för att åka tills de stängde klockan 4, och sen när vi var tillbaka i stugan efter 4 blev det lite fika... :P Och under tiden jag och mina systrar var i backen, tog mamma och pappa en tur i längdspåret... De åker inte utför...

Så gjorde vi alltså alla dagar... Utom i onsdags... :P Onsdagen blev lite annorlunda... Då åkte vi alla lite längdskidor... Vi var iväg och åkte ute på fjället, till ett ställe som heter Solgropen, där vi satte oss och fikade lite... :P Det är ungefär 1,5 km till Solgropen från parkeringen, så jag åkte iallafall 3 km... Men det blev lite längre, eftersom jag, mamma, Emma och Lina tog en extra tur, på nån kilometer, innan vi landade i Solgropen, där pappa väntade...

Theia var med också, och när vi var ute i spåret fick hon följa med, och dra... ;) Och vi träffade en annan Welsh på vägen tillbaka till parkeringen, som vi sett en del tidigare under veckan, och som vi även såg senare i veckan också... ;) Det visade sig, efter lite efterforskingar, att det faktiskt var Theias farbror... :P Coolt ju!!! Även om sånt inte betyder så himla mycket i en hunds värld, Theia har ju liksom aldrig träffat sin pappa så... Men coolt var det ju ändå tycker jag!!! ;)

Sen åt vi lite när vi kom hem, och så stack vi iväg till backen efter det, då det var kvällsåkning... Lina höll ut till 6-tiden nån gång, men jag körde på till 8... :P Även Emma gav upp lite innan de stängde... ;) Men det var KALLT, blåste like hell när man kommit upp med sittliften, inte speciellt skönt att stå stilla...

Och ja, vädret var ju lite av ett problem... Lite... Första dagen var det helt OK, då frös jag inte alls... Andra dagen var det mulet och rätt kallt... Men sen blev det rejält kallt!!! En dag kom vi SENT ut i backen, för det var närmare 30 minusgrader (!!!) vid 9-tiden... Lite VÄL kallt, ja!!! Annars var det sol 5 av 6 dagar, men de sista dagarna blåste det like hell, så vi höll på att blåsa bort!!! Släppte man nåt där så fick man aldrig se det igen...

Men trevligt hade vi ändå... ;)

Jag förfrös dock min näsa, samma förfrysningsskada som tidigare i vinter (vad är med min näsa egentligen??!!), så jag blev tvungen att köpa en buff, som jag egentligen inte vill ha... Är öm som fasen där nu, efter att ha flagnat, och Lina och Emma har roat sig med att sjunga den kända visan "Rudolf med röda mulen ett par dagar"... Hahaha... (Not!!!)

Kvällarna har annars mest ägnats åt att spela spel och mysa tillsammans, mycket TV har det inte blivit alls... ;) Men rätt skönt faktiskt... :P Det var bara lördag kväll när vi kom, söndag och fredag kväll som vi tittade... :P Vi spelade BezzerWizzer två gånger, som pappa vann (såklart) och RappaKalja en gång, som jag förlorade STORT!!! :P Haha, som vanligt ju typ... :P Det var Emmas spel båda två by the way... ;)

I torsdags kväll, efter att liftarna hade stängt, och innan det blev kolsvart ute, gick jag och Emma bort till backen som ligger precis i närheten av stugan vi bodde i, så jag också fick träna lite snowboard... Senast jag provade var när vi gick snowboard-skola i Branäs, vilket var 2007, tror jag, d.v.s 4 år sen, så det var på tiden att testa igen... Det gick sådär... Det var svårare och läskigare än vad jag hade för mig, men kul!!! :D Vill inte tappa det jag lärt mig nu... :P

Och i fredags kväll, sista kvällen, gick jag, Emma och Lina bort en stund till den backen igen, och åkte lite pulka... :P Men vi körde också snowboard-varianten... Vi satte oss p åen snowboard och åkte ner, haha... :P Superkul, men rätt läskigt... Och man gled MYCKET längre än med en pulka!!!

Vi var också på restaurang och åt en kväll, i torsdags... Vi hade först tänkt äta på Trapper, inne i "byn", men där var det fullt och kö, så vi fick åka bort till Fjällhotellet, som ligger vid stora liften, istället, och äta... Där åt vi för 2 år sen också... Denna gång blev det dock inte pizza, jag tog hamburgare, med ost och bacon, nice vare!!! :P Och så chokladkaka till efterrätt, som alla utom mamma tog... Det var också gott!!! :P

Och ja, som jag skrev på Facebook, vi klarade oss utan att bryta några ben även denna gången... ;) Liiiite mörbultad och blåslagen är jag dock, men inget värre... :P Slog i hälen rätt ordentligt i den öppna spisen i vardagsrummet en kväll när jag lekte med Theia, gjorde rejält ont och jag fick ett ordentligt blåmärke, jag skadade mig troligtvis under pulkaåkningen i fredags kväll, så jag gick runt och haltade igår, då jag hade grymt ont i ena skinkan... Och så fick jag lite problem igen, med det knäet jag slog i när jag halkade i skolan när jag hade snöbollskrig med ett par klasskompisar, en vecka innan lovet... Annars oskadd... ;)

Finns lite mer att berätta, men det kan jag ta senare... Nu måste jag sluta, klockan är ju faktiskt mycket, och det är skola imorrn...

Foton tog jag en del JA, men Emma tog ännu fler, och jag lovar att det kommer upp på Facebook så småningom... Hav tålamod!!!

Kram!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar