fredag 27 augusti 2010

Då har man gått en vecka på folkhögskola då!!!

Och JÖSSES, vad FORT det gått alltså!!! Helt SJUKT ju!!! Kan inte fatta det... Och så nervös jag var innan då, haha... :P Var ju inget farligt ju, gick ju hur bra som helst, haha... :P

Den här veckan har ju iofs varit ganska "soft", vi har inte gjort så mycket än, inte vad gäller skolarbetet iallafall... Var ju mest nu de två sista dagarna som vi hade undervisning och lektioner som vanligt...

Men jag känner att jag redan, iallafall delvis, har kommit in i klassen!!! Och det mina vänner, är INTE dåligt för att vara mig!!! Är sjukt nöjd över det!!! Är väl vissa man fortfarande inte känner, och ännu inte har pratat med, men men, det kanske ändrar sig, vad vet jag... Vissa av de personerna verkar så... vad ska man säga... svåra... de är tysta och blyga, och så otroligt svåra att liksom "nå fram till"... Och det är som att de inte vill det heller, de ger det liksom inte ens en chans... De anstränger sig inte och försöker liksom inte komma in i gruppen... Hur fasen ska man då lyckas, det undrar jag??!! Jag är också sådär blyg och försiktig, och tar väl inte gärna första steget, men jag är iallafall inte omöjlig, jag anstränger mig iallafall lite och försöker nå fram till folk... Den här gången gick det rätt fort, haha... :P Stör mig på att vissa av personerna i klassen är så, men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka lite synd om de också... Jag vet hur det är att ha svårt att nå fram till folk, men försöker man inte så är det ju klart som fan att det inte går!!! Men men, vill de inte ha nya vänner så är väl det deras problem då... Tycker bara det är jävligt trist att det är så...

Men men, det har ju bara gått en vecka än, de behöver kanske lite mera tid... Får hoppas det blir bättre senare, så att man får lära känna de också lite mer!!!

Jaja, nog om det...

Första veckan nu har som sagt varit ganska "soft"... Vi har inte gjort så mycket egentligen... Hela veckan har väl egentlgien mest bara varit liksom "introduktion", för att få lära känna skolan, personalen och varandra lite bättre...

I måndags var det ju då alltså upprop, kl. 13 i aulan... Det gick ju smärtfritt, det började med att rektorn snackade lite, och presenterade de ansvariga lärarna för respektive program... Sen fick vi samlas klassvis på lite olika ställen, och gå tillsammans med våran ansvariga lärare till respektive klassrum... Jag hade ju varit där förut och kollat, eftersom jag ju var på studiebesök i våras, men var aldrig inne i klassrummet då, eftersom det var lektion i den salen då...

När alla var Webbdesign-elever var samlade i klassrummet började först läraren snacka lite... Han berättade lite om sig själv, om kursen, och om skolan i allmänt... Sen körde vi en liten presentation av oss själva, vi gick varvet runt och alla fick berätta lite om sig sjäv... Typ vad man heter och lite allmän information, t.ex. vad man gillar och så... Det blev också att alla berättade var de kom ifrån från början, även om det inte var tänkt så från början, haha... :P Men det var kul att veta!!! Jag är inte den enda som kommer härifrån Karlskoga, och som också bor här nu... Det var ett par stycken i klassen faktiskt...

Sen fick vi prova att logga in på datornerna lite snabbt också, innan första dagen var slut... Jag stannde dock kvar en stund och var med på eftermiddagsfikat, som de på skolan bjuder på!!! Goda muffins fick man, haha... :P

Andra dagen, i tisdags, var det "Rundvandring" hela dagen... Jag hade ju redan sett ganska stora delar av skolan när jag var på studiebesök i våras, men det var kul ändå!!! Dessutom fick jag ju nu se en del som jag inte såg då... :P

Vi fick gå runt klassvis och titta på olika "viktiga platser" på skolan, som kan vara bra att veta var de finns... Det gillar vi!!!

Det var som sagt intressant och kul, att få gå runt och se hela skolan, även om man kanske inte hörde så bra vad de sa på varje ställe... Och ja, jag skrev det på Facebook i tisdags, men jag skriver det här också... Blev allt lite berörd av att besöka Afasi-huset ska erkännas också, såna livsöden, men ändå sån livsvilja och livsglädje... Vilka människor!!! Ja, man blev helt rörd!!!

Detta tog som sagt hela dagen, men med pauser för de vanliga fika och matrasterna såklart... Förmiddagsfikat, lunchen och eftermiddagsfikat... Efter eftermiddagsfikat träffades vi en stund i klassrummet, fick våra personliga inloggningar till datorerna och så...

I onsdags var det ju då det som jag väl ockås redan berättat lite om, "Prova-På-Dag" för det som kallas "Skapande Verkstad" hela dagen... Detta för att vi skulle få chansen att få lite mer inblick i de olika "Skapande"-grejerna, och helt enkelt få prova på det lite, så vi kanske lättare skulle kunna välja sen vad vi vill göra... Detta är alltså nåt som hela skolan får göra, som ligger liksom utanför den ordinarie undervisningen, för att man ska få bättre kontakt med andra än de i klassen bara... Jättebra initiativ tycker jag!!! Det kommer vi att ha på onsdagförmiddagar, passet precis innan lunch, efter förmiddagsfikat... Det finns ett visst antal grejer att välja mellan, och fick fick välja 4 grejer som vi ville prova på... Jag hade svårt att välja vilka fyra grejer jag ville prova på, men till slut lyckades jag bestämma mig...

Jag hade tillslut tre grejer som jag valde mellan, även om jag gillade alla fyra jag provade på... Men det fjärde valde jag bort nästan p åen gång, det hade jag bestämt mig för att inte välja iallafall, det valde jag mest för att man skulle välja fyra grejer... Men jag tyckte det var kul när jag provade på det, haha... :P Men nej, det vill jag nog inte göra ändå en hel höst...

De tre sakerna jag till slut valde emellan, alltså 3 av de 4 grejerna jag provade på, var Sånggrupp (typ Körsång), Webtidning och nåt som kallas Lyssna och Sjung... Det är typ som en studiecirkel om musik, eller hur man ska säga... Vi lyssnar på och typ diskuterar lite olika musik, och får även sjunga en del själv... Sen skulle det visst också bli lite annat, bl.a. frågesporter om musik och annat...

Det var alltså det jag valde mellan... Skitsvårt ju!!! Allt var som sagt kul!!!

Det fjärde som jag provade på var förresten keramik... Men det var det sista jag provade på, och det var mest för att jag liksom skulle välja nåt... Men jodå, det var allt kul det med!!!

I övrigt fanns det Sjömansarbeten/Makramé, Tenntrådsarbete/Sameslöjd, Franska Nybörjarskurs, Stavgång, Skapa med garn, Bild, Textil, Boksnack, Lust att skriva och Självförsvar/Livskunskap... Som ni ser fanns det en hel del saker att välja mellan!!! :P Att jag ens kunde välja 4 saker jag ville prova av alla de där, är ett framsteg i sig!!!

Jag fick fundera LÄNGE innan jag kunde bestämma mig hur jag skulle välja... Vi fick välja 3 saker, och rangordna de för hur ville ha det, med det vi helst ville som nummer 1... Och det var där det svåra kom för mig, haha... :P Men lappen skulle in senast fredagm, så så där hemskt mycket tid hade jag inte på mig iallafall... Detta var såklart för att de ska kunna sätta ihop grupperna tills vi drar igång med detta på riktigt, redan nu på onsdag...

Men igår, klockan 22.59, fylldes lappen slutgiltigt i, med valen... Efter massa massa jäkla grubblande... Haha... :P Gud alltså!!! Men blir säkert bra detta!!! Hade bara varit menlöst att sitta och grubbla mer ändå, hade inte blivit mycket klokare iallafall...

Jag valde till slut Sånggrupp som 1:a, Lyssna och Sjung som 2:a och Webtidning som 3:a... Webtidningen verkar kul, absout, men vid närmare eftertanke så kom jag på ,att jag nog hellre gör det till våren istället i så fall...

Men det som är bra med att jag ju faktiskt gillade allt jag valde, och att jag hade svårt att bestämma mig, är ju att jag kommer nog inte bli så ledsen om jag inte får mitt första val, utan får andra- eller tredjevalet istället... Och som minm kusin Elsa skrev till mig, "Se det positivt, tänk om du hade provat på fyra saker som var jättetråkiga? :P"... Haha ja, det är så sant så Elsa... :P Du är så klok!!! ;)

Det var en kul dag, och som våran klassföreståndare hade sagt innan, så träffade vi inte klassen så mycket denna dag... Jag fikade i matsalen sen när det var eftermiddagsfika, och då träffade jag några av dem... Det var f.ö. jäkligt god kaka till fika den dagen, haha... :P

Igår startade vi igång med undervisningen lite smått... Det är fortfarande lite strul med vissa datorer, så vi har inte kommit igång helt och hållet än, men litegrann iallafall... Vi har iallafall redan hunnit få lite läxor, haha... :P

Den första läxan var till idag... Rätt lätt läxa i och för sig... Vi skulle skriva en kort presentation av oss själva, som vi sen skulle filma idag... En presentation som skulle ta ca 1 minut...

Min var väldigt kort och enkel, haha... :P

Så idag fick vi spela in de där små presentationsfilmerna, vi var i 5 olika grupper... Haha, 17 sekunder tog det min film, hahaha... :P De andra tåv i min grupp hade jättebra presentationer, utförliga och bra, och de tog runt en minut, haha... :P Den ena av killarna i min grupp kommer tydligen från Solsidan, Saltsjöbaden... Coolt!!! Undrar om han känner Erik, haha... :P Måste berätta det för Emma sen, när jag pratar med henne nästa gång... Gick rätt bra att spela in de där presentationsvideoerna, men jag fick ta om min en gång, för de blev för dåligt ljud på den första... Synd, för jag var mer nöjd med den första... Men men... Alla filmer ska spelas upp för övriga klassen på måndag... Aaaaah!!! GULP!!! Inte min grej alls det där... Jag gillar inte att ställa upp mig framför kameran sådär... Gillar inte att se mig själv på film heller men, haha... :P Det får väl gå... :-P Behöver ju bara genomlida det i 17 sekunder, hahaha!!! :P Men min presentation blev nog tråkigast av alla, haha... :P Och kortast, hahaha... :P Stackars de nadra som måste se den, haha... :P Jag kommer väl blunda och hålla för öronen eller nåt, HAHAHAHA!!!

Men visst, jag föredrar nog ändå faktiskt att spela in det och säga allt framför kameran framför att stå live frmaför hela klassen.. Om jag måste välja mellan två onda ting...

Dock sa jag inte så mycket mer nu än jag gjorde i måndags när vi skulle köra en kort presentation av oss själva när vi träffades i klassrummen efter uppropet... Men jaja, bättre det än inget, haha... :P Folk får fråga mig personligen om de vill veta mer om mig, haha... :P

Idagg fick vi sluta tidigt, redan innan lunch, vid tolv... Lyyyyyx!!! Bussen hem var dock skitseg, så jag var inte hemma förrän närmare klockan 1... Så nu har man fått heeeelg!!! :D Underart!!! Tänk, första veckan på folkhögskola är redan avklarad... Jösses, vad fort det gått!!! :O Men det känns bra... Folkhöägskola är fantstisk, så himla annorlunda mot t.ex. universitet, det är en helt annan stämning... Mycket varmare stämning på nåt sätt, och lugnare tempo... Och sån familjär stäming, alla är så vänliga och snälla, det är underbart!!! :D I LOVE IT!!! Nu fattas bara att få prova på att bo på skolan också, det hoppas jag på att på prova nån gång, på nån folkhögskola... För det verkar så mysigt!!! :)

Var nåt sjukt trött när jag kom hem, så jag la mig och vilade en stund när jag ätit lunch, sov väl en halvtimme eller så... Inte speciellt mycket, och verkligen inte så mycket som jag egetnligen behövde, men det gick rätt bra ändå... Jag piggnade till ganska ordetnlgit iallafall...

Men nej, nu måste jag sluta... Fasen vad tiden rusar iväg ibland...

Nån gång i helgen hade jag tänkt berätta lite om Öland... Håll ut!!! ;)

Ha en underbar helg!!!

KRAM på er!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar