söndag 8 maj 2011

Projektarbetet, föreläsning om schizofreni, ballongsläpp, projektarbete, pyssel och projektarbete

Jaha ja, då har ännu en vecka i skolan gått... Och slutet närmar sig med stormsteg... Neeeeeeeeeeeeej, jag vill inte juuuuuuuuuuuuuuu!!! :'( Snälla, stoppa tiden, eller sakta ner den iallafall, jag hinner inte meeeeeed... :(

Har iallafall hänt en hel del den här veckan... Både rätt roliga saker och även mindre roliga saker...

Vi tar väl dagsvis som vanligt, hehe... :P Vi har nu fått nytt schema IGEN, så vi börjar 10.45 på måndagar nu, istället för 13.00, som det var förut... Inte spelar det mig nån större roll då, så kör på med det... :P Vi hade lite genomgång på PHP, men annars blev det full fart framåt med projektarbetet!!! Och det gick INTE bra för mig då, om jag säger så... Måndag var verkligen ingen höjdardag för mig, om man tänker på det... Jag bröt ihop och kände bara hopplöshet... Jag fixar inte detta!!! Var nära att ge upp t.o.m... Jag grät jättemycket!!! Men till slut lyckades jag få till ett OK utkast på en sida iallafall, hehe... :P

I tisdags förmiddag var det en liten temadag om hälsa, lite fortsättning på veckan innan, med Hälsovecka och så... Detta var alltså en halv temadag, om psykisk ohälsa... Det var visst nån sorts manifestation, som anordnades på flera platser runt om i hela Sverige, av organisationen Hjärnkoll, just i tisdags... För att visa att man ska våga prata om psykisk ohälsa, och för att slå hål på fördomarna... Så våran skola hade tydligen anmält sig till detta också...

Det började med att en av Hjärnkolls ambassadörer hade en föreläsning om bl.a. schizofreni, mycket intressant föreläsning!!! Och redan där slog han hål på några av mina fördomar... Jag trodde, precis som flera andra därinne i aulan, att schizofreni innebär att man har flera personligheter, men det visade sig ju inte alls stämma, faktum är, att det är inte alls speciellt många som har shizofreni som artar sig så... Det var iallafall en väldigt intressant och gripande föreläsning, och man fick lära sig mycket nytt...

Sen efter fikat blev det en liten teater... En teater som handlade just om detta med fördomar... Fördomar om psykisk ohälsa... Hela pjäsen var skriven av en av eleverna, grymt bra jobbat!!! :-D Det var ett par elever från Allmän linje, som läser psykologi, som så att säga var "ansvariga" för den här dagen, men med hjälp från sin psykologi-lärare naturligtvis, och även kuratorn på skolan... Bra pjäs hade han iallafall skrivit, även om han inte var med själv i den... Är ni intresserade av att se den (pjäsen alltså), så finns den på Karlskoga folkhögskolas Facebooksida... Värt att se, tycker iallafall jag!!! ;)

Sen efter den lilla teaterföreställningen, fick vi sitta kvar en stund i aulan, då de ansvariga eleverna skulle förbereda lite, och kuratorn fick försöka underhålla oss, haha... :P

Till slut blev det iallafall klart, och vi fick gå ut ur aulan... Precis utanför aulan stod då de här eleverna och delade ut en varsin röd ballong som var fylld med helium och som det stod "Våga prata om psykisk ohälsa" på, till alla som kom ut (eller flera ballonger för den som ville) som vi sen skulle ta med ut på skolgården för att så småningom släppa upp i det fria...

När alla fått en ballong, och vi alla kommit ut på gården, så var det först lite annat... Först var det ett litet tal, som hölls av han som skrivit pjäsen, och så stod alla de där psykologi-eleverna med varsin svart ballong, som det stod olika såna fördomar på, som de stack hål på, och SEN, fick vi släppa alla våra röda ballonger i skyn!!! :D Häftigt!!! :D Fast hahaha, rätt många av ballongerna verkade ha tappat alla helium, så de flög inte iväg... :P De flög upp en bit, men landade igen, hahaha... :P Så vi ssa ägnade en del tid sen, åt att samla ihop alla de där ballongerna, och tömma de på helium... Jag lyckades dock fa tag på en, som jag sparade, och som jag nu haft vid min dator i klassrummet resten av veckan... Men med tanke på hur liten den var i fredags, så lär den vara helt tom när jag kommer imorgon, hehe... :P Men ja, det var kul så länge det varade då... ;)

Och ja, som ni redan vet så var även media där... Stort mediauppbåd t.o.m!!! SVT:s lokalnyheter Tvärsnytt och så BÅDA lokal-tidningarna!!! Men det har jag ju redan skrivit om, så det behövar jag inte ta upp igen... ;)

Hela den här förmiddagsgrejen var frivillig för oss, så jag missade två lektionspass där, men det var det helt klart värt... :P

Sen blev jag helt enkelt tvungen att ta tag i det där med projektarbetet!!! Men eftersom läraren inte var där efter fikat, så var det lite svårt... Han kom dock förbi och hjälpte mig en sväng, trots att han egentligen var tvungen att gå, hehe...

Onsdagen flöt väl på som vanligt, eller ja, nästan då... Först var det Tänk till, där det blev lite förvirrat för oss och en grupp till först i början... Vi fick byta grupp igen, men vi hade bara haft den förra läraren 2 gånger (ska egentligen vara 4) och den andra gruppen hade bara haft sin lärare 1 gång, så viss förvirring uppstod... Men byte blev det iallafall, och vi ägnade hela tiden åt att kolla på nån film, hehe... :P Och jag somnade typ, hahaha... :P Så typiskt mig iofs, men liiiite pinsamt ändå, hahaha... :P

Sen var det Skapande, det kändes som en evighet sen sist... Men läraren var inte där den här gången, så det blev också lite struligt... Men till slut kom en annan lärare och meddelade att våran lärare var hemma, men att vi hade fått en uppgift, att skriva ett tal till våren... Oj, svårt, tänkte jag, hehe... :-P Men när jag väl började skriva så gick det rätt fort, hehe... ;) Jag var väl klar på 10 minuter, gick ut och la mitt lilla "tal" i hennes fack, som vi hade blivit ombedda att göra, och sen satte jag mig och skrev en anna grej, det var ju nädå fortfarande Skapande-tid... :P Men sen gick jag ner en sväng, hittade en klasskompis, jag undrade varför han inte var på lektion, men de hade tydligen inte heller nån lärare, och han hade ingen lust att sy, hehe... :P

Strax efter 1 gick jag ner till klassrummet för att försöka jobba lite med projektarbetet... Men det gick åt helv*te!!! Rent ut sagt!!! Så strax före kvart över 2 gav jag upp och gick bort till huvudbyggnaden istället...

Sen gick jag inte ner till klasrummet nåt mer den dagen, fast jag egentligen borde ha gjort det...

Jag gick hem strax efter halv 5...

Torsdagen började väl sådär... Jag försäkte jobba på med projektrabetet, men det gick åt helv*te, återigen!!! Till slut kom läraren, och vi fick tillsammans rita upp en skiss på en möjlig hemsida, hahaha... :P Hur dum kände jag mig inte då då, hahaha... :P Men nu har jag iallafall en möjlig skiss till hemsidan, hehehe... Och då hade han innan dess tipsat mig att kolla upp andra hemsidor, för att ev. få lite inspiration om hur jag skulle vilja att min sida såg ut, hehe... :P

Sen efter lunch var det dags för Visuell kommunikation igen, efter typ 6 veckors uppehåll eller nåt... Före påsklovet var hon ju tjänstledig, och så var det temavecka förra veckan, så jag tror att det blir att vi typ inte setts på 6 veckor...

Men jag blev ju tvungen att meddela henne att jag skulle bli sen, eftersom jag skulle göra en anna grej först...

Sen på Visuella Kommunikationen blev det rätt kul efter att hon pratat färdigt... (Missade det mesta av det hon sa, så jag fattade helt ärligt inte riktigt vad vi pratade om)... Men sen fick bli kreativa, och det gillar ju jag!!! :P Vi fick ett häfte med ett antal dikter... Där skulle vi välja en av dikterna, som vi sen skulle tolka... Vi skulle tolka den genom att riva från olika bilder hon hade tagit med, man fick inte klippa, och sen klistra fast på ett papper, för att till slut få fram nåt som alltså skulle tolka den här dikten... Sjukt svårt, men jag blev faktiskt helnöjd, hahaha... :P Sen efter fikat fick vi redovisa våra fina alster, och de andra fick gissa vilken dikt... Och så fick vi förklara lite kort hur vi hade tänkt... Och sne som avslutning fick vi gå upp i matsalen och ställa upp våra fina alster på de hyllorna som finns där, avsedda för just såna ändamål, hehe... :P I matsalen satt även våran lärare och kuratorn och snackade... Så vi bad våran lärare komma en sväng för att kolla in vad vi gjort, hahaha... :P Han verkade nöjd... Men tyckte det var lite glest med folk, och jag kan hålla med honom... SKOLKAREEE!!!

Fredagen var i princip bara eget arbete... Läraren var där litegrann, och då hjälpte han mest mig, hahaha... :P Hehe, ooops!!!

Jag gick till bussen runt halv 3, då jag ju skulle till optikern kvart i 4...

Vad som hände sen får jag ta nån annan gång, nu måste jag sluta... Ska ut i solen... Äta lite först, och sen ska jag åka med mamma och pappa på en liten utflykt till Garphyttans nationalpark... Nice!!! :D

Hoppas ni får en underbar söndagskväll alla härliga!!! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar