söndag 1 maj 2011

Hälsovecka med flera intressanta föreläsningar, en workshop, brännbollsturnering och valborgsfirande...

Jaha, så har man då gått en vecka redan, efter påsklovet... :-O Aaaaah, gaaaaalet ju!!! :-O Fan, jag fattar det inte, jag hinner inte med... Det går FÖR FORT ju!!! Kan nån bromsa tiden snälla??!!

Idag är det 1 månad kvar i skolan... 1 MÅNAD!!! Kan ni fatta??!! Det är ju INGENTING!!! Ja, JAG fattar det då iallafall INTE!!! Blääää säger vi åt det...

Men iallafall, nu var det ju veckan som varit som jag skulle berätta om...

Det har varit temavecka hela den här veckan, veckan efter lovet, som ju, eftersom det ju var annandag påsk i måndags och röd dag, blev en dag kortare, så man kan ju säga att vi mjukstartade lite såhär nu efter lovet... Det var bara i tisdags förmiddag som vi hade lektioner som vanligt...

Så på tisdag förmiddag, ända fram till lunch, men med rast såklart, jobbade vi på som vanligt... Det var projektarbetet som gällde... ;)

Men ja, sen kan man väl säga att temaveckan startade ordentligt, Hälsoveckan... :P

Så efter lunch var det en föreläsning i aulan av en av lärarna på skolan, som pratade om, ja, vad fasen pratade hon om, hehe, jag minns inte... :P Hälsa och välbefinnande... "Om att bejaka det friska" eller vad hon kallade det, hehe... :P Det var ju ganska intressant, men jodå, mycket av det hade man faktiskt hört förut!!! Ärligt talat kommer jag inte exakt ihåg vad det handlade om nu, blev så mycket med alla föreläsnmingar till slut, så jag tappade... Hehe... Dessutom var det ju första dagen efter ett relativt långt lov, och man hade inte riktigt kommit igång än, hjärnan funkade inte helt 100% än, hehe... :P

Sen blev det en rast på en ca 20 minuter, mellan kl 14 och 14.20 istället för 14.15 och 14.45 som det brukar vara, innan det blev filmvisning i aulan... :P Det var filmen "Supersize me!" som visades, och jag valde faktiskt att skippa den filmen... Jag visste inte riktigt vad jag skulle hitta på istället iofs, men men... :-P Det löste sig dock ganska snabbt, då kuratorn en stund senare kom och frågade om vi skulle gp ner och prata lite hon och jag... Vi hade ju bestämt att jag ska prata med henne nu varje tisdag efter em-fikat fram tills vi slutar, men jag visste inte om det gällde denna tisdag, eftersom den såg lite annorlunda ut... Men det blev alltså så ändå...

Dock skulle hon fika först, och sen hade hon lite mer att fixa med (tydligen :P), så vi kom inte ner till henne förrän närmare klockan 3... Men jag sa att det var lugnt så, hehe... :P

Vi kom upp igen nästan samtidigt som filmen var slut, strax före 4... Och för en gångs skull stack jag hem typ direkt, hehe...

Onsdagen började direkt med en föreläsning... Också väldigt intressant... Det var nån kvinna som föreläste om hjärnan, "Hjärnkoll" eller vad det nu hette... Hon var tydligen utbildad undersköterska, men föreläste alltså om hjärnan och hjärnans behov... Rätt skrämmande fakta det där, en del av det, faktiskt, och jag fick mig ett par ordentliga tankeställare där och då, snacka om att jag började grubbla sen, hehe... :P Men visst, även där var det en hel del man redan visste, hehe... :P För att sammanfatta lite kort så citerar jag en av mina klasskompisar och vad han hade skrivit på sin status på Facebook efter detta: "Omega 3 är bra skit det", haha... :P När jag såg det var ju bara tvungen att fråga om han gått på föreläsningen eller, hahaha... :P

Den pågick hela förmiddagen, med rast mitt i, fram till lunch...

Sen efter lunch var det lite aktiviteter... Det fanns olika listor ute i foajén, där man hade fått fylla i (frivilligt) vad man ville göra, och under vilket tidspass... Det fanns 4 oliak grejer att välja mellan, Stavgång, Meditation, Självförsvar och Zumba... Och nej, rätt gissat, jag hade inte skrivit upp mig på nåt, hehe... :P

Men jag valde ändå att stanna kvar i skolan en stund till... Jag satte mig i klassrummet för jag hade tänkt jobba lite med projektarbetet, men nja, det sket sig, totalt, min motivation var lika med noll just då, så jag gav upp... Åkte hem vid 3...

Sen på torsdagen, var det återigen föreläsningar på förmiddagen... Eller först föreläsning och sen en liten workshop... Den här gången var det kuratorn som hade en liten föreläsning, som handlade om psykisk ohälsa, "Psyke i balans" tror jag de kallade den... Det var i princip samma saker vi gått igenom med henne när vi hade "Tänk till" med henne, så jag hade hört rätt mycket förut, men även där var det faktiskt en del nytt jag fick veta också... Och jäklar, mina kära vänner, vad det berörde mig då!!! Jag blev riktigt berörd av det där... Mycket grubblerier blev det återigen... Jag tror jag har en del att ta upp med henne på tisdag nu, hehe... :P

Jag var nära till gråten flera gånger, fast det var jag väl egentligen i princip under alla föreläsningar så, hehe...

Sen blev det en kortare rast, och efter rasten skulle vi alla gå ner i Ateljén, där det blev en liten workshop... Vi fick i uppgift att under rasten tänka ut två ord... Ett ord som vi mådde bra av, och ett ord som fick oss att må riktigt riktigt dåligt... SKITSVÅRT tyckte jag!!! Men jaja, iallafall, då skulle vi illustera de här två orden med en varsin färg... Eller med flera färger... Men grejen var att man fick inte måla nåt motiv iallafall, utan bara anvönda sig av färg... Väldigt svårt, men det gick...

Sen fick vi gå upp i foajén igen, och lägga ut våra fina alster på golvet innanför entré-dörren, för att alla skulle få se allas... Och så när alla var klara så samlades vi i aulan igen, för att prata lite... Då fick vi gå ut och hämta en varsin av varje, dock inte våra egna teckningar, och sen diksuterade vi lite vad för ord folk hade skrivit... Det var lite intressant, så fick man se lite vilka ord som var väldigt vanliga, som många hade skrivit... "Ensamhet" var ett ord som förekom ofta på negativa sidan och "Familj", "Vänner" och "Kärlek" var ett ord som förekom ofta på den positiva sidan... Sen fanns även en del mindre väntade ord med också såklart... :P Vi diskuterade även en annan grej... För innan vi gick in i aulan på morgonen, så fick vi fylla i en liten "tabell" som de hade satt upp precis utanför aulan, där det stod "Hur mår jag idag?" och så var det två olika tabeller, en för "Psykiskt" och en för "Kroppsligt" och så med en skala på varje, från 1 till 10, där man fick sätta X eller streck nånstans emellan, för hur man mådde... Och den pratade vi sen om på slutet, då det konstaterades att de flesta faktiskt hade satt sin markering på den senare halvan av tabellen, så de flesta verkade ju ändå må bra, hehe... :P (Kan väl tillägga att jag var ju inte en av dem, men det hade ni nog redan anat...)

Sen efter den intressanta workshopen blev det en lite speciell lunch i matsalen... "Medveten måltid och fika", där vi fick nyttig mat, som var kycklingsoppa (ingen höjdare om jag ska vara ärlig, men så gillar ju inte jag kyckling) och så var det nån lärare som höll ett litet föredrag eller vad man ska säga, om vad en del amt innehåller, och hur man kan bli mera nyttig... Sen blev det efterrätt, vilket var fruktsallad med Kesella, men det hoppade jag faktiskt över... I don't like Kesella!!!

Efter den lunchen, som var extra lång, var det ytterligare ett pass med en sån valfri aktivitet, även idag hade jag inte valt nåt... Men jag satt kvar på skolan ändå, hahaha... :P Som vanligt nuförtiden då... ;)

Fredagen blev en heldag utedag... Mysigt!!!! :) Och passande när vädret var så underbart också, HÄRLIGT!!! :D Riktig sommarvärme, riktigt skönt!!! :)

Dagen började med en liten brännbollsturnering... Anordnad av fritidsledar-1:an... Det var meningen att det skulle en klasskamp, men alla hade inte fattat det, så det var rätt många som inte kom, bortfallet blev rätt stort... Vi var 3 stycken från våran klass... Men de vi skulle ha mött var ännu färre, hehehe... :-P Men efter mycket diskuterande, och bollande fram och tillbaka, kom vi på en lösning... Våran klass, vi 3 i det här fallet, slogs ihop med den klassen vi skulle ha mött + 2 klasser till, och bildade ett lag, och så mötte vi en av Allmän linje-klasserna... Vi förlorade rätt grovt (tydligen, nån sa att vi förlorade med 52-12, men jag fick aldrig själv höra poängen, så jag vet inte... Han som sa det var i vinnande laget, så jag har ingen aning...), men inte SÅ förvånande egentligen, eftersom mer än halva vårat lag typ inte visste vad brännboll var innan de kom till skolan den dagen, och alltså aldrig hade spelat det förut, så de fattade inte reglerna helt och hållet tror jag... Chansade lite för mycket blev brända hela tiden... Det var det det andra laget tog poäng på, I guarantee you... Men men, vi kämpade väl, och det är väl ändå huvudsaken... ;) Och jag hade iallafall kul... :P Lite bitter att jag inte fick spela igen bara, men men... Jag hann slå bollen en gång...

Sen vid förmiddagsrasten, vid 10-tiden, var det lite valborgsfirande, lite "mini-valborg" en dag för tidigt, som även det hade fixats iordning av fritidsledar-1:an... :P Nere vid sjön, nedanför internathusen, såååå FINT är det därnere, med en lite brygga, och utsikt mot andra sidan sjön (man ser bl.a. bort hit mot där jag bor)... Där hade de fixat med en liten brasa, som tändes genom att en av eleverna kom inspringandes med en fackla och tände brasan... :P Sen hölls ett tal av en av lärarna, som blev vädligt roligt, han läste nån rolig dikt, haha... :P Efter det fick vi lite fika, bestående av tunnbrödsrulle och Festis... Sen fick vi sjunga lite allsång på Vintern rasat, haha... :P Otroligt vackert... ;) Fast borta vid vårat hörn fuskade folk, så det var inte många av oss som sjöng, hehe... :P

Och så sjöng fritidsledarna en liten sång som en liten hyllning till en av deras lärare, fast även för alla andra lärare också, haha... :P

Otroligt mysigt hade vi det därnere vid sjön, och VARMT och härligt var det också!!! Solen sken från en klarblå himmel, riktigt härligt!!! :D Det var ytterligare ett sånt där "moment" som symboliserar denna underbara skola, världens bästa, med all härlig gemenskap och allt sånt där trevligt man gör ihop!!! Fy fasen vad jag kommer SAKNA det alltså!!! :( (VARFÖR kan inte Webbdesignlinjen vara 2 år istället??!! :/)

Runt tjugo i elva började folk dra sig tillbaka mot huvudbyggnaden, så då gjorde även jag och S det så småningom också... För vid 11 skulle brännbollsspelandet fortsätta...

Dock utan oss, visade det sig sen... Först ut var det två klasser som skulle spela semifinal mot varandra... Egentligen skulle det ju spelas två semifinaler, men den klassen som spelade mot oss gick ju vidare direkt till final när de vann, i och med att vi ju var ihopslagna med de två lagen som skulle spelat om den andra semifinalplatsen...

Sen hade det sagts att vi som förlorade första matchen, skulle få spela en "förlorar-match" mot det andra förlorarlaget, men inte så många var på, så det blev inget... Vilket jag blev sjukt besviken över, jag ville ju spela igen!!! Men nej, jag fick snällt titta på när de andra lagen spelade...

Under finalen låg jag på mage i gräset och tittade ivrigt på de två lagen som spelade, vilka var en av Allmän linje-klasserna mot Musik- Ljuddesign... Strax bakom mig satt min lärare och kuratorn i varsin stol, så jag snackade lite med de under tiden också, haha... :P

Vann gjorde till slut Musik och Ljuddesign, jädrar vad GRYMMA de var!!! De drog hem riktigt många homeruns, många som var sjukt duktiga på att skjuta långa bollar där!!! Jädrar då!!! Tydligen vann de ett par sällskapsspel, hehe... :P

Men ja, sen var den dagen slut, och den veckan... Buuuhuuuu!!! :( Jag blev dock kvar ett bra tag... Ja just det, vid kvart i ett var jag ju faktiskt inne i aulan en sväng... Det var de som läser kursen Apg29, som nu kommit hem från sin 3 månaders resa till Indien, som hade en liten presentation i aulan, som jag var med på... Det var deras sista dag, så det var lite sentimentalt för dem, hehe... :P Och ja, jag blev faktiskt kompis med en av dem, så jag hade lovat att gå på den lilla presentationen... De var på skolan i 3 dagar, och jag hann bkli "kompis" med en av de, haha... :P Men otroligt sympatiska, allihopa faktiskt, det var hon som kom fram och började prata med mig när jag satt lite ensam i torsdags eftermiddag... Mycket trevlig tjej!!!

Sen hade de en liten "avslutningsceremoni" i matsalen, där de fick diplom och hela grejen, och sen kom de, jag sa hejdå till min nya kompis, och de lämnade skolan... Allihopa tillsammans...

Jag åkte hem vid halv 3...

Det har varit en otroligt lärorik och intressant vecka för mig den här Hälsoveckan!!! Jag har lärt mig mycket, både rent allmänt och om mig själv... Mycket skrämmande, men också nyttigt att veta... Jag har gråtit mycket, kanske mest för mig själv, men ändå... Det har varit en otroligt känslosam vecka, och som sagt, jag har en hel del att prata med kuratorn om på tisdag, när jag träffar henne... Det har gått väldigt mycket upp och ner, jag har varit glad, jag har varit ledsen, det har växlat på en halv sekund, jag har gråtit, men också skrattat, och som sagt, framförallt har jag lärt mig otroligt mycket!!!

Nyttig temavecka som de har där på skolan, BRA initiativ tycker jag!! Verkligen!!! Dock SYND bara att det är så otroligt många som är så FRUKTANSVÄRT LATA och inte orkar gå på de där föreläsningarna, och inte heller vara med på de aktiviteterna... Min klass hade nog sämst närvaro av alla tror jag, men inte helt förvånande, det är ju så det brukar vara... Lata, slöa jävlar, som bara sölar hela dagarna, och som bara tänker på sig själva... Jag är grymt besviken!!! Där är ytterligare en anledning till att jag skulle vilja gå ett år till, få chansen att hamna i en bättre klass, som bryr sig lite mer om sina medmänniskor, och ställer upp för laget/klassen... Inte är så jävla lata och egoistiska... DET är vad jag skulle vilja!!!

Men nej, nu ska jag sova... Somnade sent i natt, vaknade tidigt iorse och ska upp im ottan imorrn... Så see ya!!! Ha en underbar vecka!!! Jag personligen hoppas förstås att den går j-ä-t-t-e-l-å-n-g-s-a-m-t... (Ja, hoppas kan man ju såklart allitd... ;))

Kraaaam på er!!! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar