söndag 15 maj 2011

GRATTIS Azerbajdzjan!!!

Ja, det blev ju tillslut Azerbajdzjan som stod som segrare i Eurovision Song Contest 2011 igår!!! :D Efter en mycket spännande och nervpirrande omröstning, där Sverige ledde ganska länge... VARFÖR kunde de inte fått behålla den ledningen, haha... :P

Och varför måste vinnarlandet ha sån krånglig stavning, hahaha... :P Hade en liten diskussion med en kompis och hennes kompis på Facebook om detta tidigare imorse, hon undrade hur jag kunde stava det, och då skrev jag att jag ju skrivit ganska mycket om schlagern i min blogg, så jag har lärt mig till slut hur det stavas... :P Men ja, som hon också undrade, det tog tid, men till slut så... ;) Nu behöver jag inte kolla upp det varje gång jag ska skriva det... :P Engelska stavningen är ju annars lättare... :P (Azerbaijan)

Men jääääklar, vilken rysare det blev igår!!! Riktigt nervpirrande och extremt spännande!!! Sverige var ju nära att VINNA ju!!! Det är ju GALET!!! :O Och jag har knappt några naglar kvar nu, hehe... :P Inte så bra för mig just nu, denna spänning, då jag ju håller på att spara ut naglarna och försöker sluta med den dåliga ovanan att bita på dem... OMÖJLIGT när det kommer till såna här grejer, haha... :P

Det såg ju så lovande ut för Sverige, men så kom helt plötsligt Azerbajdzjan och började få höga poäng och drog till slut ifrån... Enda landet som passerade 200-poängssträcket igår f.ö.... Men GALET spännande var det ju igår, nästan enda in i det sista... Men det är ju precis som det SKA vara ju, I ILKE!!! :D Precis sådär ska det vara, har saknat det senaste åren, när det varit givet i veckor innan, vem som kommer vinna... Hur spännande är det liksom??!! Nej exakt, inte speciellt... Ni har lärt er, Europa!!! ;) Bra jobbat!!! I år fanns det ingen, eller iallafall inte bara en enda, given vinnare, utan det var flera länder som var favoriter... Och det är ju bra!!! Sverige var en av dem!!! :D Och ja, Sverige var väl egentligen det enda land som också höll för favorittrycket... HÄRLIGT!!! :D

Ja, BRA JOBBAT ERIC!!! Och haha, han blev ju t.o.m intervjuad i Green Room mitt under omröstningen, när han låg etta, om att han ev. kunde vinna... Då såg det fortfarande ljust ut, haha... :P

Ja, han är våran nya hjälte nu, Eric Saade!!! ;) Nu har jag inte läst kvällspressen idag. vilket jag iofs är rätt glad över, men jag har hört att de skrev nåt i stil med att han "räddat Sveriges heder i Eurovision" och målat upp de senaste 4 svenska bidragen som dåliga... vet inte om det stämmer dock... Men inte direkt förvånande... :P

Och jäklar, vad han kommer slå i Europa nu då, haha... :P Han har väl redan gjort det, eller en början till det iallafall, efter succén här i ESC... Han kommer bli stor stjärna... ;)

Skulle kunna skriva hur mycket som helst känner jag, men jag har egentligen inte riktigt tiden, då jag har en del att fixa med idag, måste iväg och handla bl.a... Men ska skriva lite till iallafall tänkte jag... :P

Ja, som de också nämnde igår, Sverige fick sin bästa placering sen vi vann 1999 med Charlotte Nilssons bidrag "Tusen och en natt", Sweden is back in business in Eurovision!!! ;) Och senast vi hamnade topp 5 var väl 2004, när Lena Ph kom på delad 5:e plats... Senast vi hamnde topp 10 var 2006, jag tror Carola slutade 6:a... Men sen 2007 har vi inte fått några topp-placeringar direkt... Fram till nu... Och nästa år VINNER vi, I can feel it!!! ;)

Och som jag skrev igår, vad var det jag sa, jag VISSTE ju att det skulle gå bra för oss i år... :P Om vi inte vinner så hamnar vi topp 3, det var vad jag sa, fast jag skrev möjligtvis topp 10...

Liiiite surt bara att vi kunde ha kommit tvåa, jäkla Italien!!! Vi låg två tills det sistlandet hade ropat upp sin 12:a, så giock den till Italien... Sjukt irriterande och jäkligt retligt... Jag gillade inte ens Italien... Men jag kom på nu när tittade på reprisen för en timme sen ungefär, att de säkert fick massa typ "sympati-röster" eller nåt, bara för att de nu är tillbaka efter så många års uppehåll... DUMT!!!

En av mina favoriter, Schweiz, kom sist... :( Jag är besviken!!! Men men... Låten stack väl inte ut, och glömdes kanske lätt bort, vad vet jag... JAG gillar den iallafall!!!

Irland gillar jag inte alls, och blev riktigt irriterad när de började klättra... Tack och lov tappade de igen sen, och slutade typ 8:a... Dock jäövlkigt surt att vi i Sverige gav Irland 12 poäng... Men inte heller helt oväntat... Tyvärr...

Flest 12-poängare fick Bosnien-Hercegovina,, som lyckades skramla ihop 7 st, näst flest fick Italien på sina 5, och sen var det tätt därefter... Bara 4 länder som inte fick en enda 12:a, ja, det VAR en jämn och oviss omröstning, tolvorna for åt alla möjliga håll, särskilt i början...

Och apropå det, TACK Israel och Estland för era 12:or, WE LOVE YOU!!! :D Vi fick ju några välförtjänta tolvor där på slutet, men då var det ändå ganska ointagligt för oss... Sen fick vi ju en hel del 10:or, särskilt i början, och det gillas också... ;) Tappade dock räkningen på dem, och även på vilka som gav oss dem, haha... :P Men tack iallafall!!! ;)

Nej, det räckte inte riktigt ända fram för oss och Eric Saade, men han gjorde ett suveränt jobb, och Europa tror jag har fått en ny idol, åtminstone ny flick-idol tror jag... Men KUL iallafall, att vi faktiskt VANN våran semifinal i torsdags, där fick ju flestv poäng av alla, UNDERBART!!! :D HÄRLIGT jobbat Eric!!! :D

Och GRATTIS Azerbajdjzan!! :D Det var det inte många experter och förhandstippare som trodde... Inte heller jag... Men jag gillar låten mer och mer för varje gång jag hör den, den växer i mina öron... Och delvis svensk är den ju också... Delvis svensk-skriven, svenska körtjejer, svensk koreograf och svensk kläddesigner... ;)

Hade ni svårt att hänga med hur allting slutade...??!! ;) Vet ni inte vilken placering eran favorit fick??!! Här är hela resultat-listan, med poäng och allt... :P



1. Azerbajdzjan 221 “Running scared“, Ell & Nikki
2. Italien 189 “Madness of love”, Raphael Gualazzi
3. Sverige 185 “Popular”, Eric Saade
4. Ukraina 159 “Angel”, Mika Newton
5. Danmark 134 “New Tomorrow”, A Friend In London
6. Bosnien och Hercegovina 125 “Love In Rewind”, Dino Merlin
7. Grekland 120 “Watch my dance“, Loukas Yorkas Feat. Stereo Mike
8. Irland 119 “Lipstick”, Jedward
9. Georgien 110 “One more day”, Eldrine
10. Tyskland 107 “Taken by a stranger“, Lena Meyer-Landrut
11. Storbritannien 100 “I can“, Blue
12. Moldavien 97 “So Lucky”, Zdob și Zdub
13. Slovenien 96 “No One”, Maja Keuc
14. Serbien 85 “Čaroban“, Nina
15. Frankrike 82 “Sognu“, Amaury Vassili
16. Ryssland 77 “Get You“, Alexey Vorobyov
17. Rumänien 77 “Change”, Hotel FM
18. Österrike 64 “The Secret Is Love”, Nadine Beiler
19. Litauen 63 “C‘est ma vie“, Evelina Sašenko
20. Island 61 “Coming home”, Sigurjón’s friends
21. Finland 57 “Da da dam“, Paradise Oskar
22. Ungern 53 “What about my dreams”, Kati Wolf
23. Spanien 50 “Que me quiten lo bailao“, Lucía Pérez
24. Estland 44 “Rockefeller Street”, Getter Jaani
25. Schweiz 19 “In love for a while“,
Anna Rossinelli



GRATTIS Azerbajdzjan!!! ;) See you in Baku 2012 then!!! ;)

Mitt förra inlägg var förresten mitt 400:e inlägg, det ni, haha... :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar