lördag 8 januari 2011

Sammanfattning av 2010

Vill bara FÖRVARNA ER, att som vanligt är det MASSA TEXT, men hoppas ni vill läsa ändå... ;)

Här är en sammanfattning av 2010:

Januari:

* Jag "fyllde" 22½!!! :P

* Jag hade namnsdag, det firades som vanligt lite så som det brukar i våran familj... :P (Ja, vi brukar faktiskt fira namnsdagar litegrann i våran familj... :P)

* Var med på den årliga "Boda Borgs-pinneköttshelgen" med våra norska vänner... Trevligt som vanligt!!! ;)

* Påbörjade ”Projekt Ommålning av köket”, köket skulle förvandlas från blått och vitt, till gult och ljusgult... :-P Pappa var här mycket och målade i mitt kök...
När allt innehåll i skafferiet var urplockat, och alla luckorna bortplockade såg min lägenhet ut som rena byggarbetsplatsen, hahaha... :P


* Åkte en hel del skidor en helg när storasyrran och hennes pojkvän (dåvarande) var på besök i stan... Deras hund Theia var såklart också med... ;)

* Började på en Spanska-kurs inne i Karlstad, på KAU, en kvällskurs, som var en gång i veckan... (Men hoppade dock av efter ett par veckor, kände att jag inte klarade av det...)


Februari:

* Var på 30-årsfest i Uppsala, storasyrrans pojkvän (dåvarande, de gjorde lite oväntat slut nu i höstas nån gång...) fyllde 30 och hade "ungdomsfest", trevligt som fasiken var det!!! :P (Fotot är från den promenad jag tog borta hos mormor och morfar dagen efter festen...)

* PREMIÄÄÄÄÄÄÄÄR på Melodifestivalen 2010!!! :D Men jag missade det tyvärr, eftersom jag var på fest då... Såg det dock senare, SÅKLART!!!

* Vinter-OS i Vancouver pågick ju under två veckor i februari, så det blev en hel del sånt för mig... :P

* Lillsyrran kom hem igen, efter 2 månader i Chile... Det var kul att se henne igen, och jösses, vilka äventyr hon varit med om!!! Hon missade dessutom den stora jordbävningen som var där, med bara nån dag... Hon hann precis lämna Chile innan jordbävningen kom...

* "Projekt Ommålning av köket" blev ÄNTLIGEN klart!!! :D Wooohooo!!! :D Pappa kämpade flitigt med det bra länge... Men det blev SÅ SNYGGT alltså!!! Jag är SÅ NÖJD!!!

* Var i Uppsala (igen) på fest, denna gång var det min yngsta moster som fyllde 50 år och firade med en liten 50-årslunch...


Mars:

* Melodifestivalens Andra Chansen sändes från ÖREBRO, min grannstad, detta år, och jag, som den schlagernörd jag är, åkte in till Örebro på dagen... :P Var uppe på biljettsläppet och "hängde på låset" (ticnet.se) på biljettsläppsdagen, fick stå i kö i 2½ timme innan jag kom fram... Och när jag väl kom fram var biljetterna slutsålda... :/ Surt som fan, men that's life!!! Men jag bestämde att jag iallafall skulle åka till Örebro under dagen den dagen, för att liksom "känna på stämningen"... Och ja, det var "Schlagerdag på stan" hela dagen där, så jag blev kvar ett tag, haha... :P Bland annat uppträdde Eric Saade på ett av torgen i Örebro, han sjöng sin "Manboy" fast i akustisk version, och sen var det signering... :P Och nej, jag är inget jättefan av kära Eric, så nån signerad skiva köpte jag INTE!!! :P Kul att se honom live dock!!!

* Var ute och åkte lite mer längdskidor, med mamma, pappa och lillsyrran... :P Var ju en sån himla fantastisk vinter 2009-2010...

* Valde (tyvärr) att hoppa av Spanska-kursen på Karlstads Universitet, blev för jobbigt helt enkelt...

* Var med mamma, pappa och lillsyrran på en långhelg i Idre... 4 underbara dagar med massa snö, skidåkning och stugmys!!! :)

* FINAL i Melodifestivalen!!! :D Vi såg finalen på den lilla TV:n i våran mysiga lilla stuga i Idre... :P STORT GRATTIS söta fina underbara fantastiska proffsiga duktiga Anna Bergendahl till segern i Melodifestivalen 2010!!! :D

* Lillsyrran var här på våffellunch på Våffeldagen, då vi invigde mitt fina våffeljärn, som jag fick av våra goda vänner i Norge på min student (2006)... :P


April:

* Var på en helt fantastisk påskresa ihop med mamma, pappa, mina systrar och syrrans (dåvarande pojkvän), en tågluff kan amn säga, genom öst-Europa... En lång tågresa er till Budapest, Bratislava och till sist Berlin... Vi hade en helt underbar fantistisk resa och fick uppleva så otroligt mycket!!! Både Budapest och Bratislava var ju helt nya städer för mig, men Berlin har jag varit i en gång förut (2004)... Dock var det 6 år sen nu, så det var kul att se igen... Dock var inte pappa och lillsyrran med i Berlin, eftersom min lillasyster skulle hem och skriva högskoleprovet, så vi övriga fyra fick uppleva Berlin utan dem... Tycker synd om dem, framförallt lillsyrran, som inte fick vara med i Berlin, särskilt eftersom hon blir ganska ledsen när vi pratar om det... :(

* Jag (och även mamma) åkte på nåt mysko virus när vi kom hem... Huvudvärk, led/muskelvärk och illamående… :/ INGET KUL ALLS, mådde verkligen superkasst!!! Dock var det (tack och lov) inte så långvarigt, redan efter en dag mådde jag MYCKET bättre!!! :D

* Sökte flera kurser på flera olika folkhögskolor... Nåt som senare skulle visa sig bli VÄLDIGT lyckat!!! ;)

* Mina systrar fick besked att de kom in på en av de musik-folkhögskolor som de hade sökt in till!!! :-D KUL ju!!! :D

* Var som vanligt på valborgsfirandet på Björkborn... Lyssnade först på lillsyrran som sjöng med sin kör, och alla andra körer och sen gick vi ner och tittade på brasan...


Maj:

* Lillsyrran fyllde 20 år!!! 20 ÅR!!! :O GALET!!! :P

* Följde med mamma, pappa, och även lillsyrran, på det årliga vårbesöket ner till Öland och sommarstugan... Den här gången hade vi verkligen sämsta tänkbara vädret!!! Tät dimma och mulet alla dagar utom 1... Av 4 dagar... Och solen fick vi inte se alls på de fyra dagarna!!!

* Pappa fyllde 59 år!!! (Med andra ord fyller han 60 år i år, wow!!! :P)

* Jag och mamma hade en "mor-dotter-dag" inne i Örebro, med bl.a. bio, vi såg "Familjen Jones"... :P Men vi var även uppe i Svampen, där jag inte varit upp på säkert 15 år eller nåt... TREVLIGT hade vi iallafall, och vi avslutade hela dagen hemma hos mamma och pappa, med köpt fika framför en halvdålig film... :P

* EUROVISION SONG CONTEST!!! För första gången i världshitorien lyckades Sverige tyvärr inte ta sig till finalen... Men, men, sånt är livet... Men STACKARS Anna Bergendahl, som fick ta så mycket skit!!! :( JAG GILLAR DIG iallafall, Anna!!! Du var GRYM!!!


Juni:

* Dags för det årliga Rising Stars för alla Kulturskoleaktivas barn här i stan... Årets gästartist var 2004 års Idol-vinnare, Daniel Lindström... Lillsyrran var också med och sjöng med sin kör, även hon väl numera mer räknas som vuxen... :P

* Nationaldagen firade jag och mamma med att åka bort till Hembygdsgården (som f.ö. ligger precis intill min nuvarande skola, då hade jag inte börjar där än, men visste att jag kanske skulle det...) där pappa spelade med sin orkester, och även lillsyrran var med och spelade... :P Men förutom att den musikkåren spelade en del, var det även en hel del annan underhållning, dansare och en kör och allt möjligt... :P En HÄRLIG dag var det iallafall, solen sken från en klarblå himmel och det vara bara helt UNDERBART helt enkelt!!! Och det är så SJUUUUKT vackert vid Hembygdsgården dessutom...

* Var iväg och tittade på alla studenter som skulle på balen... Galet mycket folk som vanligt... :P Det är som rena folkfesten när det är bal här i stan, haha... :P Halva stan kommer och tittar på alla finklädda studenter som kommer i sina olika häftiga åk, som kan te sig på alla möjliga sätt...

* Och sen, två dagar senare, var jag nere på stan och tittade på alla glada, nybakade studenter, som åkte runt på sina flak vid torget... :P Där var man inte heller direkt ensam... :P För första gången på typ, ja, 7 år, kände jag ingen själv som tog studenten, men alltid kul att se ändå tycker jag!!!

* Den stora dagen, the D Day!!! Största svenska händelsen under 2010!!! Det STORA BRÖLLOPET!!! Det kungliga bröllopet!!! Bröllopet mellan våran kronprinsessa Victoria och numera prins Daniel... Mamma jag och lillsyrran satt såklart framför TV:n och ittade... :P Pappa var med och spelade med den andra orkestern han spelar i, Guldsmedshyttans musikkår, under kortegen... Och vet ni vad, han skymtade faktiskt förbi i bild, så fick faktiskt en skymt av honom... I typ 3 sekunder... ;) Ja, så vi satt och tittade... (Bilden har jag fotgoraferat av från en tidning... :P)
Och mamma hade köpt GOTT fika som vi åt under tiden de visade själva vigseln... Detta trots att varken mamma eller lillsyrran (inte pappa hellr för den delen) är rojalister... JAG däremot, är en STOLT ROJALIST!!! Och ÄNNU MER efter sommarens stora händelse!!! På kvällen köpte vi hem pizza som vi åt medan vi tittade på kvällssändningarna från bröllopet... :P

* Storasyrran var i stan större delen av sommaren, eftersom hon jobbade ganska mycket på lasarettet här... Vi gjorde en del promenader ner till hundbadplatsen... :P Vilket uppskattades STORT av Theia!!! :P

* Midsommarafton firade jag helt i min ensamhet, visserligen hemma hos mina föräldrar, men ändå, haha... :P Satt och kollade på TV hela kvällen, haha... :P Ett par filmer... :P Ja, så roligt hade jag på midsommarafton, hahaha... :P Åkte hem till de redan på eftermiddagen, då de bjöd på lite midsommarfika... De hade precis kommit hem från lite semester i Danmark, och hade med sig dansk wienerbröd och jordgubbstårta, som de bjöd mig och mamma på... Mmm!!! :P

* Pappa var med och spelade med Guldsmedshyttans musikkår på nån sorts karneval i nån liten by, med en fin kyrka... Jag och mamma följde med för att titta på karnevalståget... Som var otroligt litet... Sen var det nån sorts fest i deras lilla "Folkets park" eller vad de kallade det,, men jag och mamma tyckte det kändes sådär, så vi åkte hem...

* Det blev också en del bad på den underbara badplatsen vid Djerfstugan...

* Åkte ner till sommarstugan på Öland med mamma, pappa och lillsyrran...



Juli:

* Jag fyllde 23 år!! GALET!!! Sommarens första dag nere på Öland också, och jag fyllde år, haha... :P

* Vi var nere på Öland de första två veckorna i juli...
Där hann vi med mycket, bl.a. gjorde jag och lillsyrran nåt vi aldrig gjort förut.. Vi cyklade ner till Borgholm, ca 9 mil, sov där på vandrarhem i två nätter, och cyklade sen upp de 9 milen hem igen... :P GALET VARMT, men SÅ värt det!!! Vi var sjukt nöjda efteråt, att vi faktiskt gjort!!! Vi hade pratat om det så länge... Det största målet med våran Borgholms-tripp var att besöka Solliden, kungafamiljens sommarresidens, för där hade vi aldrig varit förut, och när passade det inte bättre om just i år... :P Och vi fick också se en utställning där på Solliden om just kungliga bröllop...

* En av sommarens största händeler här i stan, Putte i Parken... För första gången EVER var jag med en av dagarna... Jag är ingen festival-människa, men mina systrar ville så gärna att jag skulle gå åtminstone en dag, så jag var med på fredagen.... :P Fick se bl.a. Amanda Jenssen och Takida... :P Kanske kan det bli en tradition för mig, men aldrig mer än en dag... :P

* Min storasyrras och hennes f.d. pojkväns hund Theia fyllde 2 år... :P



Augusti:

* Hade (ännu) en supermysig kväll med mamma, fast här i stan denna gång, med bio (Bröderna Karlsson) och fika nere på ett café nere vid sjön...

* Jag var på DN-Galan i Stockholm, på Stockholms Stadion, tillsammans med två kusiner samt en kompis till den ena kusinen (den biljetten var egenltigen lillsyrrans, men hon kunde inte följa med)... En SJUKT häftig upplevelse, ett av årets absoluta höjdpunkter faktiskt!!! För er som inte vet så ÄLSKAR jag friidrott!!! Vi satt på andra raden, typ 5 meter från löparbanorna, så vi var sjukt nära massa idrottare när de gick förbi där, och fick särskilt sprint-loppen på sjukt nära håll!!! Det var GALET varmt den dagen, men en väldigt fin kväll!!!

* Köpte en ny liten kamera, det var verkligen på tiden!!! En Nikon Coolpix S3000...

* Åkte ner en sista vecka till Öland också... Denna gången helt utan pappa!!! Han var tvungen att jobba!!!

* Men gjorde lite saker på vägen ner dit först... Först var vi med storasyrran och hennes dåvarande på Parken Zoo i Eskilstuna...

* Jag, lillsyrran och mamma bodde på ett vandrarhem i närheten, och sen dagen efter bärjade vi våran färd ner till Öland, men på vägen besökte vi först Lilla Landet, strax utanför Vimmerby... Ett Sverige i miniatyr.... Det var sådär, väldigt förfallet, så kändes helt ärligt inte jättekul!!! Men fint var det ändå!!!

* Och sen stannade vi även till vid Visans Skepp i Storebro, en skeppssättning med stenar, där alla har texten till kända svenska visor inristade på sig... Häftig grej!!!

* Men sen blev det raka vägen till Öland, där vi var i 1 vecka... Ihop med storasyrran, hennes dåvarande, deras hund, en "lånehund" (hans mammas hund, som de brukar ta med till Öland), samt två av våra kusiner... Vi hann med en hel del även denna gång, trots att det bara blev en vecka nu!!!

* På vägen hem från Öland stannade vi till i Linköpping, eller lite utanför Linköping, i Lunnevad, på Lunnevads folkhögskola, där lillsyrran (och storasyrran) skulle börja, de skulle ha upprop dagen efter... Jag och mamma fick "installera" lillsyrran på sitt nya hem, så vi blev kvar där ett par timmar... Då kände sig inte lillsyrran så stor när vi lämnade henne där!!! (Storasyrran kom dit ett dygn senare...)

* Dagen efter, den 23 augusti 2010, var det dags för mig... Då började mitt nya liv!!! Jag började på min nya skola, folkhögskolan här i stan, på Webbdesignlinjen... GISSA om det var pirrigt första dagen då, haha... :P men det gick ju bra... ;) Och nu börjar snart våran andra termin (tisdag den 11 januari...)... Jösses vad FORT det gått!!! När man väl kom in i det då... :P (Bilden är, som ni säkert fattar, från senare...:P)

* Helgen efter skolstarten var jag på vårat nya "shoppingcenter" på Skolgärdet, där Darin uppträdde och signerade senskivor... :P Inte heller där brydde jag mig om att få nån signerad skiva... :P (Fick senare veta att allt jippot berodde på att det var 1-årsjubileum tydligare... Oj, har det funnits ett år redan, wow!!!)


September:

* Storasyrren fyllde 26 år!!! Jag, mamma och pappa åkte ner dagen innan, över dagen bara, och firade henne, på Lunnevad... Vi var inne i Linköping, där vi gick på IKEA samt åt på restaurang, men vi hann även med en fika på deras skolgård, där syrran fick öppna sina presenter... :P

* Jag var iväg och förtidsröstade, en vecka innan själva valet... Eftersom jag inte skulle vara hemma på själva valdagen... Tänk, båda de två gångerna jag hittills fått rösta, sen jag blev 18, har jag förtidsröstat båda gångerna (utom det där valet sommaren -09)...

* Vi hade en VÄLDIGT ROLIG friidrottsdag med skolan, jag var i lag "Danmark"!!! Det var som sagt SUPERKUL, men tyvärr var vädergudarna inte med oss, det regnade i princip hela dagen... SKITTRIST!!! Men men, vi hade kul ändå... ;)

* Och två dagar senare var det en liten bankett på skolan, med prisutdelning från tävligen... :P Där visade det sig att vi, alltså "Danmark", kom näst sit, haha... :P Men inte helt oväntat dock...

* Jag var nere en långhelg på Öland med mamma och pappa... Ingen av mina systrar var med denna gång...


* Jag var nere ytterligare en tur till mina systrar... Vi var på Kolmården tillsammans med storasyrrans dåvarande... JÄTTEKUL!!! :D Och BRA väder, så djuren var pigga och rörde på sig!!!


Oktober:

* Vi hade ett "Visprojekt" i skolan, som tog upp väldigt mycket tid de första veckorna i oktober... Jag var ute väldigt flitigt och fotade, mycket... :P

* Jag följde med mamma och pappa ner till Linköping, där mina systrar spelade "Förklädd Gud" i kyrkan... :P

* Det var Internationell Temadag, ett väldigt populärt, och årligen återkommande inslag!!! Det var först lite redovisningar och uppvisningar/uppträdanden i aulan, och sen fick man gå ner på bottenvåningen och kolla i alla olika monters... Varje värdlesdel hade en egen varsin monter, med lite typsik mat från den världsdelen och lite annat smått och gott... :P På bilden syns Afrika-gruppens lilla dans i aulan... :P

* Pappa spelade med Guldsmedshyttans musikkår på vaktavlösningen i Stockholm... Jag och mamma åkte dit för att titta, och även systrarna kom upp till Stockholm... :P Var bara där över dagen, men hann även med en del annat...

* Fick ett välförtjänt (ja, det tycker jag faktiskt) höstlov...


November:

* På allhelgonaafton, näst sista dagen på lovet, cyklade jag och lillsyrran bort till en av Sveriges vackraste kyrkogårdar, seriöst alltså!!! Östra kyrkogården, som ligger ett par kilometer ifrån där mamma och pappa bor... Det blir SÅ VACKERT på allahelgona, när det lyser på alla gravar... Galet!!! Var där med mamma och pappa förra året, men hade ingen kamera då, så jag tog igen det i år, och hade med mig kameran... :P


December:

* Första helgen i december var mina systrar här och hälsade på, bodde hos mamma och pappa som vanligt... :P På söndagen var vi i Örebro hela dagen, och gick bl.a. på Wadköpings julmarknad...

* Och självklart blev det en hel del julbak med mina systrar... ;)

* På Nobeldagen var det Nobel-föreläsningar i aulan i skolan, mycket intressant faktiskt!!! Och jag hade inte ens tänkt gå på det först, haha... :P

* På Luciadagen uppträdde jag med Sånggruppen i matsalen, Sånggruppen som jag varit med i i skolan under hösten... Vi i Sånggruppen sjöng tre sånger, och så lussade fritidsledarna... :P

* Torsdagen före jul, dagen innan julavslutningen, hade vi en julfest på skolan... Det började med en julmiddag i matsalen, med julbord, som våran klass ansvarade för... :P Och sen var det en helt sjukt rolig julshow/cabaret i aulan, jag skrattade så jag kiknade, haha!!! :P Kvällen avslutades med lite fika och underhållning nere i cafeterian...

* Och så på fredagen, den 17 december, var det julavslutning i aulan, där jag uppträdde med Sånggruppen för sista gången... Och efter det grötlunch i matsalen...

* Mamma fyllde 56 år!!! Jag åkte dit efter min julavslutning och blev bjuden på tårta, haha... :P

* Min mormor gick bort den 18 december...

* Den årliga julkonserten i kyrkan med musikkåren, alltså pappas orkester, där även mina systrasr var med och spelade... :P Jag skulle ha gått med mamma och lyssnat, men i och med dödsfallet så blev mamma kvar lie längre Uppsala, så jag fick gå och lyssna själv...

* Dan före dan före dopparedan,alltså 22 december, hade vi fullt upp med julförberedelsrna... :P Då gjordes det julgodis i långa banor!!!

* Dagen innan julafton startade vi lite nya traditioner... Eller vi hoppas de kan bli nya traditioner... :P Vi klädde granarna och gjorde allt annat klart redan på eftermiddagen, så på kvällen kunde vi bara slappna av och ta det lugnt... Så vi plockade fram lite julgodis, satte oss i vardfagsrummet och bara myste... :) Men vi hade lite födelsedagsfirande för mamma också, eftersom hon inte fått några presenter fråån oss barn än... :P Så hon öppnade sina presenter... :P

* JULAFTON!!! Som vanligt blev det en hel del julklappar även i år!!! :P Och det trots att vi sagt att vi ska minska ner lite på juklapåparna, haha... :P Och att vi var två färre än vad vi brukar vara...
Det blev en lite annorlunda julafton i år, på flera sätt... Vi har alltid firat medm ormor och morfar förut, som brukar komma ner från Uppsala och fira med oss... Men nu visste vi, redan innan mormor dogm, att de inte skulle komma ner... Dessutom jobbade storasyrran typ helacdagen, 14-21, så vi fick försöka sysselsätta tills hon skulle komma hem och vi kunde börja med julklappsutdelningen... Och det blev en hel del TV... :P Och lillsyrran satt och pysslade lite med "sätt-ihop-de-här-klossarna-till-en-kub-pusslet" som vi fick allihopa i morgonjulklapp... :P Kan meddela att ca koockan 22 kom vi igång med julklappsutdelningen... Senaste EVER!!! Och blev klara till midnatt ungefär... :P

* 27-29 december åkte mamma, jag och systrarna till Uppsala för att träffa släkten lite... Och haha ja, detta var den enda bilden jag lyckades få till på alla de tre dagarna!!! :P Och det är på vägen dit... :P

* Nyårsaftonen blev lite annorlunda... Istället för att bli helt själva, som vi i princip alltid är annars, så bjöd mama och pappa hem gäste,r som vi fick veta ändå skulle vara ensamma på nyårsafton... Lillsyrran skulle bort på fest, men var med på middagen iallafall... :P Det var också hon som dukade det fantastiskt fina bordet!!! Som vanligt blev det trerätters... ;) Storasyrran jobbade till klockan 21, så hon var med under tolvslaget... ;)

Ja, det var allt!!! En hel del blev det, ber om ursäkt för det!!! Nu blickar vi framåt, mot ett helt nytt år, med massa nya äventyr och umtmaningar... En av de första grejerna som händer i år, 2011, är en mindre trevlig sak, nämligen mormors begravning, den 21 januari... Och i februari, när vi har sportlov, blir det Lofsdalen!!! :D

TACK för all underbar vänskap och alla underbara kommentrarer under 2010!!! Hoppas ni vill fortsätta följa mig under 2011 också!!! :D

Tack för i år (förra året menar jag)!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar