måndag 3 januari 2011

Nyårsfyrverkerier, skidåkning och biobesök

Glömde visst skriva här i bloggen igår... Men det gick i ett hela dagen, så jag hann helt enkelt inte...

Jag var iväg med mamma, pappa, Emma och Lina och åkte skidor i Villingsberg, det gick ganska bra... Var dock inte min dag igår, så jag var väl inte på bästa humöret, men men... Jag bet ihop, haha... :-P Jag, mamma och Lina åkte 5 km-slingan, och pappa och Emma körde 6 km... :-P Men mamma, pappa och Emma hade varit där tidigare under lovet och åkt, och då hade de kört 5 km... Men varken jag eller Lina ville åka 6 km, så vi tog 5 km ihop med mamma... :-P

Sen följde jag med de övriga hem till mamma och pappa efter det... Då blev det först varm choklad och macka, bl.a. rostat bröd, SÅÅÅÅ GOTT!!! :-P Och sen bastade vi allihopa utom pappa... Och inte Theia heller såklart, haha... :-P Mys mys!!! :-)

Så kollade jag och Lina färdigt på Mysteriet på Greveholm-DVD:n, som vi hållit på med sen hon kom hit den 18 december... :-P Och nu blev vi då som sagt äntligen färdiga... ;-)

Sen blev det en hel del annan TV för mig... :-P Skidåkning, både längdskidor och utförsåkning... :-P Världscupen såklart... ;-) Det var paralell-slalom,. superkul ju!!! :-D inte ofta man ser det... Svenska Maria P-H var med och gjorde väldigt bra ifrån sig... Dock vet jag inte vilken plats hon till sist hamnade på, för jag missade slutet, eftersom vi åt då... .-P

Vi åt mat relativt tidigt, för efter maten skulle vi alla fem i väg på bio... Så igär kväll var vi på bio... Igen... :-P Vi var j udär i torsdags kväll också... Men denna gången var Emma med också... :-P Myyyyysigt!!! :-)

Men det var ju faktiskt egentligen nyårsafton jag hade tänkt skriva om... Nyårsafton blev lite annorlunda i år (förra året, hur man nu ska säga)... Jag hade ju skrivit innan att det skulle bli som vanligt, och jag skulle fira med familjen... Det blev inte riktigt så... När jag hade kommit hem till mina föräldrar på nyårsaftin, för grötlunchen, så satt mamma och Emma och diskuterade lite,.. Och det kom då fram att några av familjens bekanta, som nyligen flyttat från stan, var i stan nu under helgen, för att städa ur sitt gamla hus... Och de hade ingenstans att fira nyår... Så mamma tog helt enkelt helt sonika och bjöd hem de till sig... :-P Så helt plötsligt skulle det inte bli ett ensamt firande, med bara familjen... Men trevligt ju!!! ;-)

Så helt plötsligt blev trerättersmiddagen, som vi ju ALLTID har på nyår, mycket mer festlig!!!

Vid 7 kom de, och vi satte oss till bords... Lina var med och åt förrätten och varmrätten, men sen skulle hon iväg på annat... Hon skulle fira med en kompis, hemma hos hennes pojkvän...

Men strax efter nio kom Emma istället, som jobbat hela dagen... Den tappra själen!!!

Till förrätt fick vi som typ snittar, med nån avokadoröra som fyllning, och lax eller såna alger man har på sushi ni vet, runt om...

Till huvudrätt/varmrätt blev det oxfilé, eller quornfilé för vegetarianerna (d.v.s Emma och Lina... :-P) med pressad potatis, haricot vere (hur fan stavas det??!!), rostade pinjenötter och rödvinssås... SJUUUUUKT GOTT!!! :-P Filéerna var förresten "toppade" med, vad hette det nu, äsch, nånting med hackade nötter, citron och nåt mer... Grymt gott!!!

Efterrätten dröjde ett tag, men det var hemmagjord glass med kokade fikon och vad det nu var mer (fasen att jag inte minns det) och hackad blockchoklad... Är inte så förtjust i fikon annars, men detta var ju gott!!! :-P

I väntan på efterrätten, när de vuxna satt och pratade om händelser före min födelse, så gick jag in till TV:n istället... :-P Och titta, det var ju Sälskapsresan 11 - Snowroller, GRYMT BRA film!!! :-D

När väl efterrätten var uppäten, hade klockan hunnit passera 10, så det var ju inte lång tid kvar nu... Till tolvslaget... Men ja, så är det ju när man har trevligt, haha... :-P

Så då förflyttade vi oss allihopa in i vardagsrummet och jag och Emma hämtade lite julgodis... Sen satt vi och pratade och umgicks ännu mer, ända tills det var dags att slå upp champagnen och förbereda tolvslaget... Som vanligt slog vi på TV:n, för att vara ungefär samtidigt som Jan Malmsjö på Skansen med nedräkningen, och så höjde vi glasen, skrek "GOTT NYTT ÅÅÅÅR!!!" och skålade i champagne när klockan slog 12... Och fyrverkerierna hade börjat skråla därute... Jag oh Emma gick ut på vägen utanför mammas och pappas hus, för att sel ite bättre... :-P Det är första gången på himlans massa år som jag gått ut och tittat på fyrverkerierna... Men det var KALLT utan jacka, och de som var häftigast kunde man se inifrån vardagsrummet ändå, så vi gick in igen...

TYVÄRR (och det grämer mig nåt förbaskat!!!) blev det inga bilder på fyrverkerierna för mig i år... :-( Men men, får väl ta igen det nästa år... Brukar ändå aldrig bli några bra bilder för mig... :-( TRÅKIGT är det dock!!!

Stackars Theia var livrädd, men jag tycker det gick bättre den här gången... Troligtvis för att var mer samlade i år, och fler dessutom... :-P Förra året var det ju bara jag, mamma och pappa, i år var vi dubbelt så många, och dessutom var hennes matte med... Men hon kröp ändå in under soffan när det smällde som mest... Usch, stackars kraken!!! :-(

Gästerna blev hämtade av sin dotter (som varit på en NYKTER fest, hos en kompis) strax före 1, och sen började lugnet sänka sig hemma hos mamma och pappa... Emma gick och la sig ganska fort, eftersom hon skulle upp och jobba klockan 7 dagen efter...

Även mamma gick så småningom upp för att lägga sig... Men pappa tog telfonen och satte sig framför TV:n, haha... :-P Han var ju tvungen att "vaka" och vänta på att Lina skulle ringa för att bli hämtad... Även jag stannade kvar en stund, för att ev. åka med pappa när han hämtade Lina, så jag kunde få skjuts hem... :-P Men när hon fortfarande inte ringt strax innan två, gav jag upp... Men fick ändå skjuts hem... :-P Av min översnälla pappa!!! TACK PAPPA!!!

Lina ringde tydligen en timme senare, och de var hemma vid halv 4... Jösses!!!

Dagen efter fick jag veta att Lina träffat TRE av mina gamla gymnasieklasskompisar... Tänk, vad man får veta ibland... Att de känner honom... Och så fick jag lite intressant inside-info om en av de... Haha, det var som tusan... :-P Tänk, vad lite man vet om de där, som man inte är vän med på Facebook... (Bara en av de tre jag är vän med på Facebook, så henne har jag iallafall lite koll på... Dock inte ofta vi lkisom "snackar" med varann där...)

Men Lina verkade iallafall ha pratat lite med alla de tre, och två av de hälsade till mig... Men ååååh, vad KUL!!! :-D Det gjorde verkligen min dag!!! TACK för det!!! hja, året kunde ju inte ha fått en bättre start, haha... :-P

Men nu ska jag fixa mig en liten snabb lunch innan mina systrar kommer och hämtar mig för en sväng ner på stan... :-P

KRAAAAM på er alla!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar