onsdag 20 april 2011

Uppsala, fotografering, shopping och påskpynt

OK, tänkte berätta lite snabbt (?) om vad jag gjort hittills på lovet då... Inte så jäkla mycket iofs då, hahaha, men ändå... :P

Jag börjar väl från där jag slutade igår, när jag åkte till Uppsala... ;) Jag fick vänta ungefär en halvtimme i Örebro, innan mitt tåg skulle komma, så jag passade på att gå in på Pressbyrån och köpa en macka, mest för att ha nåt att göra medan jag väntade... Men jag var dock fortfarande rätt mätt efter påsklunchen, hahaha... :P Trots att det nu gått typ 3 timmar sen dess... Jaja, strunt samma, så var det iallafall...

Det var ett 2-våningståg!!! Och ja, jag KAN faktiskt INTE låta bli att tycka att det ÄR väldigt fascinerande, trots att jag är 23, snart 24 år, hahaha... :P Och jag fick sitta där uppe!!!

Nästan hela resan fick jag dela bord med en pappa och hans två söner... Den ena (kanske en 7-8 år skulle jag gissa på) brydde sig väl inte nämnvärt om mig direkt, han satt typ och spelade nåt sorts Nintendo halva resan, men den lilla killen (2-3 år skulle jag gissa) blev väldigt uppspelt av att jag kom och satte mig vid dem, så han började göra sig till, och trmsa och sådär, haha... :P Så pappan blev lite irriterad och sa åt honom att sitta ner i sätet... Till slut fick han försöka avleda den lilla killen, genom att läsa saga för honom...

De klev dock av i Västerås, så mellan Västerås och Enköping fick jag sitta själv, helt själv, så jag hade fyra platser och ett bord helt för mig själv... Sköööönt!!! :D

Sen i Arboga klev det på en mamma med en liten kille, typ 1½ år, som satte sig vid bordet på andra sidan gången om oss... Så jag var "omriongad" av små killar ett tag där, haha... :-P Den lilla killen som kom med sin mamma var helt sjukt söt och uppenbarligen väldigt fascinerad av det där med tåg, för han satt nästan hela tiden och bara stirrade storögt ut genom fönstret, hur söt som helst!!! :) Och väldigt snäll då, för han busade ju inte runt så mycket... ;)

I Enköping bytte jag som vanligt till buss, och där kunde jag slappna av på ett helt annat sätt, så jag somnade en stund där... Det var så skönt att åka utan knappt npn packning alls... Jag hade en liten påse med tågbiljett, busskortet till Örebro-bussen, lite pengar och Visa-kortet bara, det andra, som jag packat i en ryggsäck, hade mamma och pappa varit och hämtat hos mig tidigare under dagen när de åkte upp, när jag var i skolan... Jag klev av på hållplatsen efter Rackarberget, och fick gå därifrån bort till mormor och morfars gamla lägenhet... Där mamma och pappa redan var... Då var klockan runt 7 på kvällen...

Mamma och pappa åkte ju upp redan till halv 3, då mormors urnsättning var 14.30... Jag hade tänkt vara med på den först, mnen ändrade mig när jag fick höra om S och påsklunchen i skolan, så jag hoppade mormors urnsättning och gick på påsklunch i skolan istället... Har redan varit på en urnsättning förut, åtminstone farmors, möjligtvis flera, så det kändes helt ärligt inte superviktigt för mig ändå... Men till Uppsala skulle jag få åka oavsett, eftersom vi skulle titta igenom mormor och morfars lägenhet också... Alla andra släktingar hade redan varit där, minst en gång, så det var bara jag och Lina kvar, som ännu inte fått kolla igenom den, och kolla på alla grejer som fanns där... Lina var också i skolan på dagen, och hon kom till Uppsala ännu senare än mig... Typ runt nio-tiden...

Min första reaktion när jag kom in i lägenheten var "Jösses!!! Var tusan ska jag börja??!!"... Det var ju HUR mycket grejer som helst, överallt i hela lägenheten... Det var böcker, köksredskap, prydnadssaker, sängkläder, kläder, massa småprylar och ett helt bord med massa hattar!!! Det var så sjukt mycket, man blev helt överväldigad av alla prylar... Men jag började kika lite iallafall...

Vid 9-tiden kom Lina också, så då fick hon börja kika också... ;) Vi höll på ganska länge, tror vi kom i säng runt midantt nån gång... Och ja, vi sov i mormor och morfars lägenhet alltså... Troligtvis sista gången vi sov där... Buuuhuuuu!!! :'( Men det VAR en väldigt speciell, lite vemodig och sorglig situation och känsla... Att se lägenheten sådär, i det skicket... En del prylar var ju borta, då de nu står hos morfar, i hans nya hem, hans rum på det demens-boendet där han bor nu, och sen att allt annat var urplockat ur skåp och lådor, för att gås igenom... Det var mycket speciellt... För tänk vad mycket vi har gjort i den lägenheten... Tänk vad många minnen vi har från just den lägenheten!!! De har ju liksom alltid bott där... Kommer kännas så konstigt när man inte längre kan åka upp dit, till fjärde och högsta våningen, och gå runt i deras mysiga lilla lägenhet... För då kommer nån annan att bo där...

Och jag förstår också varför de hade så sjukt mycket grejer i lägenheten, de har ju typ bott där sjukt länge!!! Man hinner ju liksom samla på sig en hel del på den tiden!!! Även om en hel del såklart också är slängt...

Vi fortsatte även en stund på morgonen dagen efter sen... ;) Och jadå, både jag och Lina hittade till slut en del grejer som vi var intresserade av... ;) Sen om vi får allt det vi ville ha, ska man ju kanske inte räkna med, vi är ju ändå trots allt ett par stycken som ska fördela de här grejerna mellan oss... :P Men några böcker kunde vi ta med hem till Karlskoga redan på en gång iallafall... ;)

Runt 10-tiden kom mina mostrar, och då stack jag, pappa och Lina ut en sväng, så mamma och hennes systrar kunde titta ostört på grejerna... Vi tre började iallafall i blomsteraffären, för att köpa en liten bukett blommor till mormors grav... Det blev tillslut en varsin bukett från mig och Lina, visserligen ganska lika, men vad gör det, hahaha... :P Och sen gick vi till kyrkogården... Vi satte blommorna i en varsin vas vid mormors grav, plockade bort den något vissna kransen som låg där, tog bort krukan från påskliljorna som nån ställt dit, grävde ner de en bit i jorden och vattnade orkidéerna... Och sen vattnade vi även orkidéerna vid graven bredvid, där morfars bror och hans fru ligger... Och sen ville Lina gå till mormors familjs grav (mormor ligger med morfars föräldrar) och titta, och även där stod orkidéer, som vi passade på att vattna...

Sen tog vi en sväng till stationen för att hämta ut biljetter till mamma, och så gick vi till Ica för att köpa lite färdiglunch-förpackningar och lite fika, som jag, pappa och Lina skulle ha med oss till morfar lite senare...

Sen gick vi "hem" till lägenheten igen, och fixade iordning maten nästan omgående... Jag fick en hel sån låda för mig själv, de andra delade och tog lite var av varje... Jag tog en taco-lasagne... Helt sjuuuuuuuuuuukt starkt, jag höll på att brinna sönder i halsen!!! Nej, den ska jag nog inte ta nån mer gång, jag provar vanliga lasagnen nästa gång, hahaha... :P

Sen blev det dags för mig, Lina och pappa att packa, det lilla vi hade att packa... Men jävlar i havet vad med kartonger PROPPFULLA med grejer, som vi fick med hem till Karlskoga... Bilen blev verkligen proppad!!! Och då finns det fortfarande en del grejer kvar i Uppsala som vi inte fick med den här rundan...

Mamma skulle stanna ca ett dygn till i Uppsala, så vi andra fick åka utan henne... Innan vi åkte hem åkte vi färbi och hälsade på morfar... Vi tog med honom ut, och satte oss vid en bänk nere vi ån och fikade med det fikat vi hade köpt med oss... Gott var det, och härligt väder var det!!! Solen sken och det var så härligt!!! :D Morfar var superglad att vi kom förbi, och var nog väldigt nöjd med att vi tog med honom ut... Direkt när vi kom tillbaka med honom till hans rum, gick han och la sig på sängen för att vila, och vi stack ganska snart därifrån, efter att ha sagt hejdå, och varit på toa... Vi var väl hemma här i Karlskoga vid 9-tiden tror jag... Vi beställde pizza när vi kom hem, som vi åt och sen tog vi det mest lugnt... :P

Söndagen blev ganska lugn, det hände inte alltför mycket... Jag tog en kort promenad ner till sjön här nedanför där jag bor, och ut på udden en bit, hade kameran med mig, SÅKLART!!! ;) Men det blev ingen lång stund, för det blåste så sjukt där nere vid sjön, det var inte alls speciellt skönt, så jag blev ganska frusen och gick hem ganska snart... Men jag tror jag fick till en del snygga bilder iallafall... :P Slänger upp de också på Facebook vad det lider... ;) Jag fotade mest vattnet den här gången, det blev så häftiga rörelser av vattnet när det blåste så liksom, så jag var tvungen att testa att fota det... Men blev en del andra bilder också såklaaaaart... :P

Kvällen spenderades hemma hos mamma och pappa, mamma kom hem från Uppsala och vi snackade lite innan jag cyklade hem till mig!!!

Måndag var ju vanlig jobbdag för mamma och pappa, så för de var det inget annorlunda... Jag tyckte, trots att jag inte sover speciellt bra på nätterna, att det var rätt skönt med sovmorgon... Men blev störd två gånger... Första gången blev jag väckt vid tjugo över sju (faktiskt ganska exakt) av att det ringde på dörren, det var pappa, han skulle med sin buss till jobbet (han jobbar alltså i Örebro), men behövde sitt busskort, som jag lånat av honom på fredagen, och glömt ge tillbaka... Så det var bestämt att han skulle komma förbi... Jag hade sagt att det var OK... (Mest för att slippa åka hem hit till mig och sen TILLBAKA hem till mamma och pappa med kortet, haha... :P Men det behöver vi ju inte låtsas om... ;)) Jag lyckades faktiskt somna om sen efter det, sov väl lite drygt en timme, så vaknade jag igen... Klockan 9 prick... Denna gången av mobilen... Påminnelse-signalen... Jag undrade vad fasen den påminde om nu då, och det visade sig vara "Påsklov".... Hahahahaha... :-P Fy fasen vad klantigt, jag hade glömt ändra till att jag skulle ha "Utan signal", så den ringde helt enkelt och påminde mig om att jaf hade påsklov, klockan 9 på morgonen... Hahahaha, FAIL!!! :P Av mig alltså... :P Då var det ingen idé att försöka somna om, insåg jag, så jag gicck upp... Satte på TV:n, som vanligt... Upptäckte, till min lycka faktiskt, att de visade SALVE, detta fantastiska sommarlovsprogram från 1997, på SVTB, så det tittade jag på då... :-P Det var allra första avsnittet dessutom... YEY!!! :D :P KUL att se igen, riktig nostalgi det...

Annars hände inte så mycket under måndagen, jag tog det rätt lugnt... Jag var iväg till Coop Forum och handlade iofs, blev faktiskt lite storhandling den här gången, då det var rätt mycket som var slut... Väldigt sällan jag handlar sådär mycket, särskilt numera!!!

Jag försökte städa en del också, och påbörjade iallafall städandet... Men, pinsamt nog, inte mer än så... Tänk att det ALLTID blir så!!! Blääää!!! hatar verklgien mig själv för det!!! Allvarligt alltså!!! jag blir så TRÖTT!!! Det blir ju ALDRIG rent härinne, fy sjutton!!!

Igår, tisdag, var jag nere på stan... Blev ganska länge också... Men hade ju bestämt att jag skulle åka ner på stan, och ville verkligen inte stressa med det... Så jag var där ett par timmar iallafall... ;) Sprang runt i flera klädaffärer, och provade en massa, men fick inte en enda grej med mig hem, åkte hem lika tomhänt som jag åkte dit... Nästan... Jag köpte ett vykort på Bokia bara, hahaha... :P Provade ett par skitsnygga byxor, och även ett linne, som jag föll för, men inte riktigt "vågade" köpa, så jag bestämde mig för att fundera på saken, och eventuellt åka ner dagen efter, alltså idag, igen, och köpa det...

Hemma igen städade jag lite till, men ingen jättemängd nu heller, nej...

På kvällen åkte jag lite tidigare till mamma och pappa, och jag och Lina hjälptes åt att laga mat, pastapytt, grymt god är den!!! Lite av våran "paradrätt" skulle jag vilja säga...

Idag, onsdag, har jag hunnit med en hel del känns det som... "Facebookat" en hel del, varit ute en snabbis, varit nere på stan en kortis och städat lite mer...

Ja, det blev så, jag åkte ner till stan även idag, till slut, en riktig liten kortis... Jag provade de där byxorna jag provade igår, var tvungen att prova de igen, och sen köpte jag dem... Köpte även linnet som jag hade funderat på, även det efter att ha provat... :P Det var SJUKT mycket folk inne på HM, jag fick stå i kö till provhytten i typ en kvart... Blöööö!!! Drygt som fasen... Men men... Det var ju det enda ärendet jag hade på stan så, egentligen hade jag väl ingen direkt brådska då... :P Jag hann in en sväng på Spelbutiken och köpa ännu ett vykort också, innan jag skulle med bussen... ;) (JA, jag åkte buss, min cykel är helt störd, jag vågar inte cykla så långa sträckor med den, FAKTISKT!!!)

Nu har jag varit hemma hos mamma och pappa, snackat lite skit med Lina, fotat lite i deras trädgård och kollat på Hundtricket, haha... :P

Imorgon blir det väl att packa, fixa lite här på bloggen och på Facebook, och sen åker jag med mamma, pappa och Lina till Öland, där vi blir kvar resten av påsklovet!!! Vi ska fira påsk därnere alltså, myyyys!!! :) Men vi åker inte förrän vid 6-tiden imorrn, så jag hoppas jag hinner med litegrann innan vi åker imorgon också... Förhoppningsvis hinner jag ut en liten snabbis och fota lite... Är ju sista chansen nu under lovet, här hemma alltså... Sen vet jag inte om jag kommer få tiden igen, för det blir ju aldrig av på helgerna... :( Men annars tycker jag ändå att jag varit rätt flitig med fotandet ändå det här lovet ju... :P

Men nej, nu ska jag kolla Facebook en sista gång innan jag kryper i säng...

God natt mä er!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar