måndag 18 april 2011

Björkborn, Boda Borg och Folkhögskolans Dag

Japp, tänkte berätta om de två senaste helgerna nu då... Får se hur mycket det blir...

Först förrförra helgen då, när jag var igång och hade fullt upp hela lördagen... Min klasskompis S, som kommer från Japan, var ju också med... ;) Det var ju en dag som mamma hade ordnat, för ett gäng utbytesstudenter från AFS, som det här året bor i bl.a. Karlstad, Göteborg och Oslo... De var från alla möjliga länder, bl.a. USA (2 st), Italien, Belgien, Japan, Hong Kong, Thailand och Chile... Jag tror de var 15 stycken sammanlagt...

Vi började på Björkborn, den i våran familj numera omtalade guidade turen, av Nobel himself... :P Kul att se folks reaktioner, hahaha... :P Jag visste ju vad som skulle hända, så jag blev inte så chockad, när han helt plötsligt började röra på sig...

Det var en bra gudninig tycker jag, han körde på engelska den här gången... Jag har faktiskt aldrig varit på guidad tur på Björkborn förut, varken den svenska eller den engelska, så det var ju kul... Ja, man blir ju lätt hemmablind, inte så ofta man besöker de ställena som man ju ändå har "inpå knuten"... :P Man tänker ju liksom hela tiden att "det kan jag ju besöka sen, det finns ju alltid kvar"... Men så blir det aldrig av ändå, hehe.... :P De flesta av studenterna verkade tycka det var intressant iallafall, det var iallafall flera som ställde lite frågor... ;) KUL!!! :D

Sen bar det iväg till Boda Borg... Jag hade tyvärr nåt galet ont i ryggen, men jag valde att följa med ändå, kanske mest efttersom S ville följa med också... Vi fick sån "visning" först, där han berättade, på engelska nu också, hur det går till... Haha, lite onödigt för mig men... :P Jag var ju den enda som hade varit där förut så... :P Jag har faktiskt fått den där guidningen också förut, trots att jag även då varit där förut...

Jag och Saeko blev själva på vårat lag, och det var ju lite dumt kanske... Men nja, det gick ganska bra faktiskt... Tänka sig, att vi klarade 4 BANOR!!! PÅ bara 2 personer!!! INTE ILLA va??!! ;) 2 röda och 2 gröna... Och vi provade ALLA, ska ni veta!!! Så vi försökte verkligen... Så man kan säga att vi nu har testat alla... Och slutsatsen är att det går faktiskt att klara 4 banor om man bara är 2... Eventuellet en till, av de gröna, men jag tror det var nåt strul med den, så vi klarade den aldrig... Men snacka om stolta vi var då, hahaha... :P

Vi fick även äta taco-buffé i deras restaurang... Men DÄR hade jag aldrig varit förut iallafall, haha... :P Det var ju spännande...

Det blev en mycket lyckad och bra dag, vi var alla väldigt nöjda när vi lämnade Boda Borg!!! S var väldigt nöjd med dagen, och hade jättekul, och tackade mamma flera gånger efteråt sen, att hon erbjudit S att vara med på detta... Jag tror hon fick mersmak på Boda Borg iallafall... ;) Och Björkborn hade hon tydligen ändå tänkt besöka så... Tur man kan ha ibland... ;)

Och så var det då förra lördagen, när det var Folkhögskolans Dag... Vi var ute ett gäng från min fantastiska skola, BÄSTA SKOLAN, och gjorde reklam för oss på stan... Många var vi inte, ett 15-tal som mest skulle jag gissa... Vi var 3 från våran klass, 4-5 stycken från fritidsledarlinjen, 3-4 stycken från invandrarlinjen och så några andra lite blandade folk... Vi höll på i 2 timmar och gick runt... Våran klass, inte jag, men de två andra, gick runt med filmkamera, och intervjuade lite folk, och frågade lite om Karlskoga Folkhögskola... Om de vet var den ligger, och vad de tänker på när de hör ordet folkhögskola... Vi andra gick runt och delade ut broschyrer om bästa skolan, Karlskoga Folkhögskola... :P Plötsligt stötte vi på mamma, utanför Systemet, haha, så jag tvingade på henne en broschyr, och hon fick även falla offer för våran lilla intervju-film, hahaha... :P

Men annars gick det rätt segt... Det var ju SJUKT DÖTT på stan, knappt en jävel alls ju... Bara samma folk hela tiden... Karlskoga är fan en jävla tråkstad, t.o.m på lördagarna... :( Så jävla trist att det blivit så, men men... Vi hade rätt kul ändå, hahaha... :P

Två timmar höll vi på, som sagt... :P Till slut la vi en hel drös med broschyrer i hallen utanför biblioteket, och även ett gäng på ställningen vid Bokia... Sen gick vi mot caféet, där det var samling för alla... Gamla Huldas café, som ligger en bit bortanför centrum, vid Folkets Hus...

Så fikade vi lite istället, alla vi som varit med och "gjort nytta", det var gratis för oss, hhaha... :P Skolan betalade!!! Niiiiiice!!! :D Jag tog en ost -och skinkmacka... Gratis är ju alltid gott, hahaha... :P

Sen ringde jag till mamma, som kom och hätmade upp mig, så följde jag med hem till dem, där mamma bjöd på fika... :-P Hon hade köpt lite fikabröd av den stackars 6:an (en sjätteklass alltså) som satt på torget och sålde... Stackarna!!! :(

Ja, det var väl lite i korthet de två händelsfulla helgerna, eller jag menar lördagarna... Imorgon skriver jag nog om veckan som varit nu senast i skolan... ;)

Ha en fin vecka!!! Påsklov här you knoooooooooow... ;) (Fast jag VILL INTEEEE, blääää, SAKNAR SKOLAN!!!)

See ya!!! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar