måndag 20 december 2010

Luciafirande, Julfest, Julavslutning och lite restarbete...

Jahapp, lite sent denna gång, men då var det dags att sammanfatta senaste skolveckan, den sista skolveckan på den här terminen... :P

Hände en hel del den här sista veckan i skolan, kanske just då för att det var just sista skolveckan innan julllovet... :P

I måndags var det ju som bekant Lucia, och det uppmärksammades självklart på våran skola... Vid förmiddagsfikat, kl. 10.15, var det Luciafirande i matsalen, för alla som ville titta... :P Det var vi i Sånggruppen samt fritidsledarna som körde en liten grej... :P Det började med att fritidsledarna lussade in som Lucia-tåg, med Lucian först, som hade krona med levande ljus!!! När det kommit på plats, ställde vi i Sånggruppen upp oss framför, sjöng sen våra tre låtar, tillsammans med fritidsledarna då... Sen gick vi och satte oss , och fritidsledarna skred ut med sitt Luciatåg igen... :P

Jag tycker det gick bra!!! Jag var iallafall väldigt nöjd efteråt... Hoppas bara åskådarna gillade det också, haha... :P

Annars var måndagen en vanlig skoldag... Så efter luciaframträdandet skred (haha) dagen på som vanligt... Eller nja, inte helt som vanligt kanske... På Webbdesignlektionen (vi har Video också på måndagar) hade vi inte direkt nån vanlig undervisning så, ingen direkt genomgång, så vi fick ha eget arbete... D.v.s., i det här fallet, vi skulle jobba med restuppgifter, sånt vi halkat efter med, eller av nån aneldning inte var klara med... Och jadå, trots att jag är en mycket flitig elev, så hade jag en del kvar att göra jag också, som jag inte gjort... :P Men tror jag fick rätt på det under veckan nu iallafall...

Tisdagen var en helt vanlig dag, den fortskred som vanligt, med eget arbete, d.v.s. restuppgifter, precis som måndagen... Det var nog, iallafall för min del, som är med i Sånggruppen, den enda helt vanliga skoldagen förra veckan!!!

Onsdagen var som vanligt det första lektionspasset före förmiddagfsfikat... Vi hade "Vakna till!" som faktikst var väldigt intressant... Vi pratade om tatueringar denna gång... :P Det var typ alla i gruppen ganska engagerade i... KUL när det blir så, tycker jag!!!

Sen lektionspasset efter, som är "Skapande", hade vi Vernissage... Vi började i aulan... Där fick vi i Sånggruppen göra ettt något oplanerat sångframträdande, och spontant välja nån låt vi könde att vi kunde... Det fick bli en av julsångerna vi hade sjunigt under måndagen... Våran lärare var sjuk, så vi fick klara oss utan honom också!!! Och ja, under de omständigheter som var, så tycker jag det gick ganska bra... Kunde ju ha varit bättre klädd kanske, men men... :P

Sen visade de som haft Självförsvar upp vad de lärt sig, och så en av de som gått Lust att skriva gick upp på scenen och läste en av de grejerna han skrivit... F.ö. en klasskompis till mig, haha... :P Han hade skrivit jättefint, det var välkdigt bra!!!

Sen började själva vernissaget, ute i foajén, samt i biblioteket... (Biblioteket ligger typ i foajén...) Där hade de ställt upp alster coh verk som de gjort under hösten i de olika Skapande-grupperna... Webbtidningen, Lust att skriva, Läsning, Stickning, Keramik, Luffarslöjd och även Stavgång hade en liten "hörna"...

Jättekul att se vad alla hade gjort på sina Skapande-tillfällen... Galet vad duktgia alla är!!! DSuperfina grejer!!! Mest imponerad var jag nog av alla keramik-saker som folk hade gjort... Det var verkligen inte bara skålar och annat sånt där "enkelt" utan det var verkligen allt möjligt!!!

Sen efter lunchen hade vi Visuell Kommunikation som vanligt... Där förbereddes det sista inför julfesten på torsdagen... Jag fick sitta och pyssla IGEN, haha... :P Vi skulle nämligen, efter lite strul med originalplanen, göra papparsgranar med ritkgit glitter i, sprejade med snösprej, så det tog jag på mig att göra... :P ÄLSKAR ju att pyssla så!!! :P

Kunde ha suttit hela kvällen, haha... :P

Torsdagen och fredagen blev väldigt annorlunda...

Fast torsdagen var som vanligt till en början... Vi hade lektioner som vanligt fram till lunch, kl. 12... Sen hade ingen på hela skolan lektioner efter lucnh, eftersom det var julfest och allt på kvällen...

Våran klass, som ju ansvarade för julfesten, skulle träffas klockan 3 för att fixa iordning det sista i matsalen... Så jag satt 3 timmar och gjorde absolut ingenting!!! Bara för att jag insåg att jag inte skulle hinna hem emellan...

Klockan 3 dök jag iallafall upp utanför matsalen... Det kom några till... Men långtifrån alla ur klassen!!! Men vi gjorde iallafall så gott vi kunde vi som var där...

Vi var väl klara strax före 4, så då blev det massa väntan igen... Kvart i 5 skulle vi träffas utanför matsalen igen, själva middagen, julbordet började klockan 5... Och vi hade fått i uppdrag att "leda in" alla klasser till sina respektive bord...

Ja, dålig med fölk från klassen var vi... Bara halva klassen dök upp på julfesten!!! DÅLIGT är ordet!!! Fy fan, vad dåligt!!! Men jag tycker vi fixade det rätt bra ändå... Det gick inte helt enligt planerna med värdskapet, men överlag tycker jag vi skötte oss bra!!! Dåligt dock att vi, som var värdar, fick ta maten SIST!!! Tror vi fick sitta och vänta minst en halvtimme innan vi fick mat!!! Bläää!!!

Men GOD mat var det, och den lilla efterrätt jag orkade stoppade i mig, var ockspå SUPERGOD!!! Rischokladen alltså, mmmmm!!! Och jag gjorde årets premiär på julmust också... :P Inte druckit det tidigare i år...

Efter middagen fick alla förflytta sig till aulan, där det skulle bli cabaré, själva julshowen... Den bestod i en julkalender, och varje klass, samt personalgrupp, hade en varsin lucka... Det hela var liksom ett enda stort spex, där varje grupp nästan överträffade varann... Man skulle alltså göra nån show, som man visade upp live, eller spela in en film som visades... Alla hade gjort så jävla bra!!! Fy fan vad roligt det var!!! Jag höll på att garva ihjäl mig!!! Ja, jag hasde jätteroligt, tror inte jag skrattat så mycket på jag vet inte hur länge!!! Allt var skitroligt verkligen!!! Vi hade Lucka 18, och vi hade gjort ett litet bildspel med "Vad personalen gör på jullovet", där vi helt enkelt manipulerat bilder av personalen, exempelvis flyttat deras ansikten till nån annan eller med nån konstig kropp... Tyvärr hann vi inte göra så många bilder, eftersom det var ganska stort bortfall av folk från klassen hela veckan... Men jag tror bildpselet blev uppskattad, folk skrattade så de kiknade åt vissa bilder... :P Så jag tror allt att vi gjorde ett bra jobb, haha... :P

Sen efter den sjukt roliga showen, blev det mer underhållning, samt lite fika, nere i cafeterian... Det var supertrevligt, umgänge och musikunderhållning!!!

Jag hade JÄTTEKUL hela kvällen, är SÅ NÖJD!!! Trots att jag blev rätt trött på slutet, och halvlåg i trappan hela tiden i cafeterian... :P Hahaha... :P Blev ju en lång dag, med över 13 timmar i sträck i skolan, så inte konstigt man var rätt slut och mör i kroppen...

Jag var verkligen helt färdig när jag kom hem, och somnade så fort jag lagt huvudet på kudden i princip...

Tog jättelite bilder under kvällen, och ingen blev spciellt bra... Fan, att det ALLTID blir så!!! Vid såna tillfällen är jag inte så alert med att fota, och så ångrar jag mig alltid starkt efteråt!!! Men men, många andra som tog bilder, får väl se om man kan lyckas tigga åt sig några av nån annnan kanske... :P

Fredagen var väldigt kort... Det var avslutning i aulan och grötlunch i matsalen... Avslutningen började klockan 11, så det blev sovmorgon... Dock inte så lång sovmorgon för mig, eftersom jag ju är med i Sånggruppen... :P Vi skulle träffas en havltimme innan och sjunga upp i cafeterian,samt dra igenom de låtar vi skulle sjunga, en gång till...

Vi sjöng två av de sånger vi sjungit under måndagen...

Vi var nästan först ut... Som vanligt, haha... :P Tyvärr hade jag gått och blivit lite snuvig och småförkyld, så det gick inte jättebra för min del!!! Blev helt hostig och skit, så jag blev tvungen att hosdta efter varenda vers... Tur att vi stod i två rader och jag stod längst bak, hahaha... :P Kände att jag inte kunde njuta av det lika mycket denna gång... Alltid annars har jag känt "ja, det är fortfarande 2 verser kvar", men nu kände jag mest "nej, inte 2 verser till, min hals orkar inte"... SÅ SYND att det blev så!!! På sista sångframträdandet med Sånggruppen... Men, men, så är det... Och jag är ändå nöjd...

Sen fortskred avslutningen, den blev väldigt kyrklig, inte helt oväntat... Vi läste en bit ur nåt evangelium, och så sjöng vi allsång på några julpsalmer... Rektorn pratade lite, och det var lite andra solo-sångframträdanden , och även lite piano, och sen var det slut, strax före 12...

Då bjöds det på grötlunch, för ALLA, i matsalen... Gröt och rester från gårdagen, haha... :P Jag stannade såklart kvar till det, det fåpr man ju inte missa... ;) Och gratis är ju gott som alla vet... :P

Men sen var det dags att säga God Jul till alla härliga människor man lärt känna under hösten, och traska hemåt i snöyran... Saknar redan skolan... :( Och alla underbara människor!!! <3

Ja, många framträdanden med Sånggruppen blev det sista veckan, men nu är det slut... :( Kommer troligtvis inte välja Sånggrupp till våren, vill prova nåt annat också ju... Men jag kommer SAAAAKNA Sånggruppen ju, har varit SÅ KUL!!! :D

Men nej, nu slutar jag för idag...

Kraaaam på er alla!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar