måndag 27 december 2010

Lite gammalt och lite nytt...

Jaha ja, då har julafton 2010 kommit och gått också... GALET vad fort det går!!! :O

Jag är supernöjd med årets julafton!!! :D Trots omständigheterna som varit och som blev... Och TACK familjen för alla fantastiska julklappar!!! Jag är jättenöjd!!! :D (Berättar vad jag fick mer i detalj längre ner...)

Men ja, årets julafton blev annorlunda... På flera flera sätt... Dels var ju inte mormor och morfar med och firade med oss, som de alltid har varit... Och så jobbade Emma nästan hela dagen, så vi fick lägga om schemat lite...

Vi visste ganska tidigt i höstas att de inte skulle kunna komma ner och fira med oss i år... Och sen blev det ju ännu mindre aktuellt när mormor gick bort en vecka (6 dagar) före jul... Så ja, det blev en speciell jul... Men de var med oss ändå, på ett sätt, båda två... Mamma plockade fram en bild på mormor och morfar från förra julen, som stod med vid bordet när vi åt julgröt på kvällen... Så att det kändes som att de var med oss vid bordet...

Men ja, som sagt, sen blev den ju också annorlunda på så vis att Emma jobbade nästan hela dagen, eller åtminstone mellan 2 och 9, men det är ju då vi brukar ha som mest aktiviteter på julafton, så det är ju då det märks som mest...

Men som sagt, vi fick lägga om strukturen och tidsschemat lite i år istället... Den första traditionen vi ändrade lite på var julobrdet... Vi har alltid tidigare börjat med julbordet runt halv 2-2-tiden, för att hinna äta klart innan Kalle Anka... Nu fick vi flytta bak det en timme, så vi var klara att äta julbord redan vid halv 1... Vi var t.o.m klara INNAN halv 1, tio minuter innan, och det händer ALDRIG, snarare tvärtom!!!

Jag började dagen med att äta frukost i min ensamhet hemma hos mig... Sen hann jag faktiskt med att fixa färdigt samt slå in en sista julklapp innan jag packade ihop alla grejer jag skulle ha med mig, satte på mig tomteluvan och begav mig hem till mina kära föräldrar... Jag var väl där ungefär halv 12...

Men som tidigare år hade vi en morgonjulklapp även i år... :P Och som alla år var det de klassiska chokladgrejerna att hänga i granen... Mne INGEN JUL UTAN DEM!!! Den här gången var jag med när mamma köpte dem, så jag visste redan hur de såg ut, haha... :P

Sen intogs som sagt jullunchen... Smakade utsökt som vanligt!!!

Sen efter det fick Emma lite kaffe och en bit av pappas fruktkaka innan hon blev tvungen att byta till jobbkläder och sticka iväg till jobbet... Och, för att slippa vänta till sent på kvällen med att öppna ALLA julklappar, så fick vi även en varsin julklapp nu att öppna... Det var en varsin filt, jättefina alla tre!!! Och så fick vi öppna en julklapp som var till hela familjen...

Då återstod för oss ca 6 timmar att försöka sysselsätta oss med annat... Jag och Lina tog ut Theia på en kort promenad, Lina fryskotten var ju inte väldans road av det ärligt talat, och sen när vi kom in plockade jag fram ett pussel, som vi började med innan vi bänkade oss frmaför TV:n för att se Kalle Anka... Och SOM VANLIGT somnade merparten av familjen, hahaha... :P Den här gången var det braa jag som inte slumrade till en enda gång under den timmen... Lina slumnrade till ett par gånger, men sov inga långa stunder... Jag väckte upp hela gänget vid ett tillfälle, när pappa snarkade, och det tyckte jag INTE var OK, men kände inte för att knuffa till honom!!!

Efter Kalle Anka satt en del av oss kvar och tittade på "Kan du vissla Johanna?"... Mamma konstaterade då att det var delar av den filmen hon inte sett förut, haha... :P Trots att vi haft det på på TV:n i princip varenda år, när vi plockat med fikat... Ingen som kollat jätteaktivt kanske, men det har alltid stått på... Men jag vet att jag sett hela åtminstone ett par gånger... Men gillade inte den filmen när jag var yngre vet jag, tyckte inte om Per Oscarssons rollfigur, tyckte han var lite småskum och läskig... Men det är egentlgien en fin film... :)

Sen stängdes TV:n av en stund och vi plockade fram julfikat... Som vi annars brukar äta direkt efter Kalle... Sen ville mamma kolla på TV igen, för det var nån jobbarkompis till henne eller nåt, som skulle vara med med sin kör från nån gudstjänst som sändes från Nora Kyrka... Vi satt en hel timme och kollade på en gudstjänst, med en präst som snackade massa kristet, och sånt där, bara för att mamma skulle få se sin kompis... Men hon fick se henne till slut iallafall, så det var väl värt det då, haha... :P

Sen tog vi Rapport direkt efter det också... Men sen stängde vi av TV:n och gjorde annat i en halvtimme igen, innan det var dags för TV igen, haha... :P Då var det först sista avsnittet av julkalendern, som framförallt jag och Lina ville se, eftersom vi faktiskt följt den i år... :P Och sen direkt efter det Karl Bertil Jonssons Julafton, som sen ett par år tillbaka bara, har blivit tradition att vi tittar på... Men tidigare har det alltid varit så att vi fått ta paus ifrån julklappsutdelningen... Nu hade vi inte ens börjat med den...

Samtidigt som julkalendern och Karl Bertil Jonsson drack vi lite glögg... Sen började mamma med gröten, och jag och Lina satte oss med pusslet igen... Samtdigt som vi hade TV:n på , där de visade "O helga natt" från Örebro, inspelat den 5 december... Vi tyckte det var lite kul, eftersom vi var i Örebro den dagen, jag, mamma, Emma och Lina, och vi gick rakt igenom det där evenemanget, när vi skulle till ett café... Så vi hade det på och kikade emellanåt...

Och ja, då när vi satt, tro det eller ej, men jag och Lina blev klara med pusslet!!! WOOHOO!!! :D

Vid klockan 9 var gröten klar och vi satte oss för att vänta... Då kunde Emma komma vilken minut som helst... Men vi upptäckte också att de visade julavsnittet ur Svensson Svensson första säsonmgen på TV, så vi satte oss och tittade på det medan vi väntade...

Sen när Emma väl kom satte vi oss och åt julgröt... Det är en helt ny tradition för oss, som vi aldrig haft tidigare!!! Mamma införlivade den till i år, nu när det blev att Emma skulle jobba hela julafton...

Och SÅ, när julgröten var uppäten, och vi haft en trevlig stund vid matbordet, där även mormor och morfar var med denna gång, i form av ett foto på mammas dator, kunde vi sätta igång med julklappsutdelningen!!! Då var klockan strax efter tio på kvällen!!! Så sent har vi ALDRIG börjat förut, men vi har hållit på till ungefär då förut...

Men var inte så många julklappar i år, så vi var klara innan midnatt iallafall... Vi hade bestämt att inte köpa så många i år... Och så var vi ju bara 5 stycken som skulle öppna julklappar så...

Dagen avslutades sen med lite julgodis och sktisnack...

Jag är supernöjd med alla mina julklappar!!! Som sagt TACK familjen för alla superbra julklappar!!! LOVE THEM ALL!!!

Här är listan över ALLT jag fick:

* Filt/Pläd (Jag, Emma och Lina fick en varsin, i varsin färg, haha... :P)
* Två fickordböcker (en tysk-svensk och en spansk-svensk)
* Nya (skitsnygga) skidvantar, ÄLSKAR DEM!!! Är heklt KÄR, haha!!! :P (Jag bara LÄNGTAR efter att få använda de nu, i Lofsdalen sen på sportlovet...)
* 4 DVD-filmer ("Elina - Som om jag inte fanns", "Music & Lyrics", "10 orsaker att hata dig" och "Nina Frisk")
* Pyjamas, skitsnygg (och jätteskön, jag provade den... :P Liiite för stora byxor, men det går att ordna... :P)
* Bok om det kungliga bröllopet (Jamen vadå, jag står för att jag är rojalist... :P)
* Ett gäng vykort + frimärken till Postcrossing
* Fleecetröja (Också skitsnygg, ser dessutom jävligt skön ut!!! Den har jag dock inte hunnit prova ännu...)
* Samt lite pengar att köpa vad jag vill för... :P (Men mamma föreslog ny vinterjacka samt stövlar...)
- Sen fick jag ju nån liten sån där "Lägg-ihop-klossarna-till-en-kub-grej", som var till hela familjen...

Ja, jag tror det var allt... :P

Jag fick allt det jag önskat mig + lite till t.o.m, haha... :P Nej, min önskelista var inte så lång i år... För ovanlighetens skull, hahaha... :P

Ja, det blev en annorlunda jul som sagt, på flera sätt... Men en mysig jul, även om den blev speciell och på ett sätt ganska präglad av dödsfallet som kom mindre än en vecka tidigare...

Vi hade tänkt ut och planerat in massa saker vi skulle göra under tiden som Emma jobbade, men det hanns inte med, för vi kollade ju rätt mycket på TV, haha... :P Och det hade vi nog egentligen inte tänkt först... Vi har ALDRIG kollat så mycket på TV på julafton förut, haha... :P

Tack för en underbar julafton!!!

Juldagen och annandagen har jag inte gjort så mycket, vi har mest tagit det lugnt... Jag har mest varit hemma hos mamma och pappa... Vi har lagt pussel, spelat spel, ätit julgodis och tittat på TV... På juldagen jobbade Emma typ hela dagen, var bara hemma mellan 2 och 5, så henne fick jag inte träffa mycket då!!!

Foton från julen, och även nyåret sen, kommer jag lägga upp på Facebook så småningom, var lugna... :P

Och idag åker jag till Uppsala med övriga familjen, för att hälsa på släkten lite... Känner helt ärligt inte för det, men men... Blir borta i 3 dagar, så är hemma igen på onsdag eftermiddag/kväll, så nu blir det tyst från mig fram till dess...

Ha det underbart tills vi hörs igen!!!

Ta hand om er och om varann!!!

KRAAAAAAAAAAAAM!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar